آکنه یا جوش غرور جوانی ، انواع و علت بوجود آمدن

آکنه یا جوش غرور جوانی مشکلی پوستی بوده و زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو در اثر تجمع چربی و سلول پوستی مرده در آن پر می شود.

آکنه یا جوش غرور جوانی  ، شکایت بسیاری از جوانان در حوالی بلوغجوش-های-بلوغ

بزرگترین اشتباهی که اغلب ما در مواجهه با جوشهای پوستی مرتکب می شویم این است که عامل بروز آنها را به غلط، باکتری و یا میکروب می پنداریم. مهمترین عاملی که منجر به بروز این عارضه ناخوشایند در انسان می شود، در درجه اول، تغییرات هورمونی بدن شما و در وحله دوم نیز ناتوانی پوست در دفع بافت مرده از پوست و ناتوانی بدن در پاکسازی این عضو حساس(پوست) است.

ادامه مطلب ، آکنه یا جوش غرور جوانی

آکنه یا جوش غرور جوانی به قدری در نوجوانان شایع است که بعضی ها به خصوص آقایان نه تنها آن را بیماری تلقی نمی کنند بلکه یک نشانه کاملا طبیعی و فیزیولوژیک بدن محسوب می کنند. غالبا آکنه یا جوش غرور جوانی از شروع بلوغ حکایت می کند. در دخترها آکنه یکی دو سال قبل از شروع پریود ماهانه ظاهر می شوند. البته سن شروع جوش متغیر است وگاهی خیلی زود مثلا در ۶ سالگی و یا خیلی دیر مثلا بعد از ۲۰ سالگی باشد.

عوامل موثر در ایجاد آکنه

  1. مهم ترین عامل ایجاد کننده جوش ، بسته شدن منافذ پوستی یا دهانه فولیکول هاست. تکثیر سلول ها ی سطحی پوست یا کراتینوسیت ها درقسمت فوقانی فولیکول مو موجب ضخیم شدن مجاری فولیکول ها و بسته شدن دهانه فولیکول ها می شود.علت تکثیر سلول ها افزایش هورمون مردانه بنام دی هیدروتستوسترون است.
  2.  عامل دوم ایجاد کننده آکنه یا جوش غرور جوانی افزایش ترشح غدد چربی پوست است. بیمارانی که جوش دارند پوست شان چرب تر است. علت این مساله ترشح زیاد هورمون مردانه است. افرادی که جوش می زنند نسبت به افراد سالم هورمون مردانه بیشتری (البته میزان هورمون شان در محدوده طبیعی است) دارند. چربی پوست موجب تکثیر باکتری مولد جوش بنام پروپیونیوم و تجزیه چربی و ایجاد التهاب می شود.
  3.  عامل سوم در ایجاد آکنه یا جوش غرور جوانی تکثیریک نوع باکتری بی هوازی بنام پروپیونیوم است.این باکتری به طور طبیعی در فولیکول ها وجود دارد ولی وقتی تعداد باکتری ها زیاد می شود باعث تحریک سیستم ایمنی و تولید آنتی بادی می شود که نتیجه آن التهاب پوستی است.
  4. عامل چهارم فرایند التهاب پوستی است. پس از بسته شدن دهانه فولیکول ها تعداد زیادی سلول پوست،چربی و باکتری به شکل فشرده در داخل فولیکول هاجمع می شود. در اثر فشار ناشی از این مواد فولیکول پاره شده و محتویات ان به داخل پوست آزاد می شود و این مساله با التهاب شدید همراه است که نتیجه ان جوش های قرمز است.

 شکلهای مختلف آکنه یا جوش غرور جوانیجوش-های-جوانی

جوش غرور از سن بلوغ شروع شده و کم کم بر تعداد و التهاب جوش ها اضافه می شود. معمولا اشکال مختلف جوش هم زمان در سطح پوست دیده می شود. ممکن است ضایعات التهابی یا غیر التهابی باشند.ضایعات غیر التهابی به شکل جوش های سر سیاه و سرسفید درشروع بیماری دیده می شوند. محتویات سیاه رنگ داخل جوش های سر سیاه مربوط به تجمع کراتین و چربی است. جوش های سر سیاه خیلی در معرض دید هستند و باعث آزار بیمار می شوند اما جوش های سر سفید به سختی دیده می شوند و بیماران شکایت چندانی از وجود آن ها ندارند. جوش های قرمز و ملتهب در اندازه های مختلف دیده می شوند گاهی کیست های بزرگ دردناک ایجاد می شود. بعضی از بیماران معتقدند استرس زیاد مثلا در زمان کنکورباعث تشدید جوش ها می شود.در شرایط استرس هورمون های بیشتری از غدد فوق کلیه ترشح می شود که بر روی غدد چربی پوست اثر می گذارد.

جوش های روی بدن یا صورت از لحاظ زیبایی مشکل روحی بزرگی برای بیماران ایجاد می کنند و نباید این مساله را دست کم گرفت. گاهی اوقات بیماران به خاطر جوش های تنه ازحضور در اماکن ورزشی مانند استخر خودداری می کنند.اما ردجوش ها مشکل زیبایی مهم تری است و شاید از خود بیماری مهم تر باشد. جوش های بزرگ تنه می توانند باعث اسکار شوند . انواع گوناگون جوش به ویژه اگر مرتبا دستکاری شده و فشار داده شوند یا کیسه بر رویشان کشیده شود می توانند در سطح پوست چاله یا فرورفتگی ایجاد کنند. بعضی از چاله ها سطحی هستند و با لیزر یا درم ابرژن درمان می شوند ولی متاسفانه درمان اسکارهای عمیق بسیار مشکل و زمان براست.

آکنه یا جوش غرور جوانی محدود به پوست بوده واعضای درونی بدن سالم هستند.البته بروز ناگهانی جوش های شدید نیاز به بررسی دارد. اگر خانمی به طور ناگهانی دچار اکنه شدید شود یا هم زمان پرمویی صورت و بی نظمی در عادت ماهانه داشته باشد باید ازلحاظ افزایش غیر طبیعی هورمون های مردانه آزمایش خون انجام دهد. بعلاوه مصرف برخی از داروها مانند انواع کورتون، فنی تویین ،لیتیم ،ویتامین های گروه ب ،ترکیبات برم و ید(هالوژن ها) ،بعضی از داروهای شیمی درمانی و استرویید های آنابولیک می توانند باعث بروز ناگهانی جوش شوند.

انواع آکنه یا جوش غرور جوانیانواع-آکنه

  • دو نوع جوش بسیار شدید وجود دارد که معمولا در پسر ها در سنین نوجوانی دیده می شود.
  1. آکنه کونگلوباتا: یکی از انواع شدید آکنه یا جوش غرور جوانی است. در این حالت جوش های قرمزو چرکی به صورت آبسه در پشت ، باسن و جلوی بدن دیده می شود. جوش ها ملتهب و دردناک هستند. در نهایت جوش ها با اسکار فرورفته یا برجسته برطرف می شوند. درمان این نوع جوش بسیار مشکل است و معمولا از دارویی بنام ایزوترتینویین استفاده می شود.
  2. آکنه فولمینانس: یکی از انواع شدید و حاد آکنه یا جوش غرور جوانی است . به طور ناگهانی آبسه های دردناک همراه با تب و درد مفاصل و ماهیچه ها ظاهر می شود. جوش ها در پشت و قفسه سینه زخمی می شوند و ترشحات خونی دارند. ممکن است اعضای داخلی بدن مانند کبد یا طحال بزرگ شده باشند. برای درمان این نوع اکنه معمولا از کپسول ایزوترتینویین استفاده می شود.
  3. آکنه اکسکوریه: در خانم های جوانی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند جوش های خفیف همراه با خراشیدگی های متعدد دیده می شود.ممکن است رد این خراش ها برای همیشه باقی بماند. برای درمان این بیماران از داروهای اعصاب هم استفاده می شود.
  4. آکنه مکانیکی: در این حالت پوست بدن در نواحی ساییدگی و اصطکاک جوش می زند. مثلا زیر هدبند یا لبه کلاه یا در گردن نوازندگان ویولون یا هرجایی که نوار چسب زده باشند ممکن است به خاطر بسته شدن منافذ پوست جوش بزند.
  5. اکنه شغلی: انواع و اقسام ترکیبات صنعتی مانند روغن ها یا هیدروکربن های حاوی کلر که افراد در محیط کار با آن در تماس هستند باعث اکنه می شوند. اکنه شغلی معمولا در نواحی پوشیده با لباس دیده می شود. هیدروکربن های حاوی کلر در ترکیبات قارچ کش ها و حشره کش ها یافت می شود.
  6. آکنه دارویی: مصرف برم و ید باعث ایجاد آکنه ملتهب می شود. برم و ید درترکیب داروهای سرماخوردگی ،آسم ،آر ام بخش ها ،مواد حاجب رادیولوژی و مولتی ویتامین های مینرال یافت می شود. بعضی ها چند هفته پس از خوردن قرص های حاوی کورتون یا مصرف پمادهای کورتیکوستروییدی مثل بتامتازون دچار اکنه می شوند. مشخصه اکنه دارویی بروز جوش های قرمز کوچک بر روی تنه ،شانه ها و بازوهاست.معمولا جوش ها یک شکل و هم اندازه هستند. درمان این نوع اکنه قطع داروی مولد اکنه و استفاده از داروهای ضد اکنه است.
  7. آکنه تروپیکال: در گرمای شدید مناطق استوایی یا در محیط های کار گرم مانند مجاورت تنور یا کوره ممکن است اکنه ظاهر شود. معمولا جوش ها ی ملتهب بزرگ بر روی تنه و باسن ایجاد می شود. بهترین درمان انتقال افراد به محیط های خنک است.
  8. سندروم تخمدان پلی کیستیک: در این بیماری که به تنبلی تخمدان معروف است خانم های جوانی را می بینیم که علاوه بر جوش صورت از ریزش موهای سر موهای زائد صورت ،چاقی و بی نظمی عادت ماهانه رنج می برند. در سونوگرافی تخمدان ها بزرگ شده و در آزمایش خون میزان هورمون مردانه زیاد شده است. درمان این بیماری زیر نظر متخصص پوست و با همکاری متخصصان زنان انجام می شود.