سلولیت و چاقی موضعی ، از بین برنده زیبایی اندامها

سلولیت-9

سلولیت به تجمع بد شکل چربی هایی گفته می شود که در سوخت و ساز آنها اختلال به وجود آمده است. این چربی ها به همراه برخی مواد سمی در زیر پوست رسوب می کنند که در خانم ها رایجتر است.

سلولیت و چاقی موضعی ، تجمع چربی زیر پوستی

سلولیت تنها در خانم هایی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند وجود ندارد ، بلکه زنان لاغر و یا آنهایی که از وزن ایده آلی برخوردارند نیز ممکن است سلولیت داشته باشند.

بین ۸۵ تا ۹۸ درصد خانم ها در سراسر دنیا با هر نژاد و رنگی از رسوب نا خواسته این چربی ها شکایت دارند.

مرد ها به دلیل طرز قرار گرفتن فیبر های بافت همبند در زیر پوست شان و به این دلیل که پوست محکم تری دارند سلولیت ندارند.

ادامه مطلب سلولیت و چاقی موضعی

سلولیت-8

سلولیت و چاقی موضعی یک اصطلاح ساده است که ظاهر برآمده ناشی از تجمع چربی در بدن را نشان می دهد. این مشکل یک بیماری واقعی نیست، اما شرایطی است که در نتیجه تجمع سلول های چربی و سایر فاکتورهای مانند آن در بدن ایجاد شده و باعث ایجاد ظاهر سلولیت می شود. گاهی اوقات سلول های چربی بیش از حد رشد کرده و باعث می شود فیبرهای کلاژن اطراف آن خم شوند. به این ترتیب پوست روی محل تجمع سلولیت جمع می شود.

در بدن انسان سه لایه چربی وجود دارد. به هر حال، سلولیت در لایه ای که به سطح نزدیک تر است، ایجاد می شود. با بالا رفتن سن، پوست بیمار به تدریج نازک شده و به همین خاطر سلولیت (فرو رفتگی پوست ران) در بدن بیمار راحت تر مشاهده می گردد.

گاهی اوقات سلول های چربی می توانند به بافت های پیوندی (فیبرهای کلاژن) فشار وارد کنند و به این ترتیب فضای کمتری برای سیستم تخلیه لنفاوی برای خلاص شدن از مایعات، چربی، و سموم بدن باقی می ماند. به این ترتیب چربی موجود در این لایه به خوبی به رژیم غذایی یا تمرین های ورزشی واکنش نشان نخواهد داد.

علت ها و عوامل سلولیت و چاقی موضعی

سلولیت-2

ایجاد مشکل سلولیت (فرو رفتگی پوست ران) برای فرد نمی تواند به معنی اضافه وزن باشد. حتی افراد لاغر نیز ممکن است به این مشکل دچار شوند. به هر حال در صورتی که اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند به کاهش سلولیت کمک موثر نماید. سلولیت بیشتر در بین زنان مشاهده می شود. در صورتی که خانم های دیگر در خانواده شما به این مشکل دچار شده اند، احتمال ابتلای شما به این مشکل افزایش پیدا خواهد کرد.

سایر فاکتورهای تاثیرگذار بر ابتلا به سلولیت به شرح زیر هستند:

سلولیت-4

  • رژیم غذایی ناسالم
  • رژیم غذایی ضعیف
  • متابولیسم آهسته
  • سطح ناکافی فعالیت فیزیکی
  • تغییرات هورمونی
  • از دست دادن آب بدن
  • تجمع چربی در بدن
  • ضخامت و رنگ پوست

سلولیت در افراد دارای پوست های تیره کمتر قابل مشاهده است. در صورتی که شما پوست روشن دارید و قصد دارید لباس شنا یا شورت کوتاه بپوشید، استفاده از کرم های برنزه می تواند باعث جلب توجه کمتر برآمدگی ها و گودی های ایجاد شده بر روی ران ها شود.

رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی می توانند بر سلولیت تاثیر داشته باشند، اما این تاثیر محدود است. در صورتی که فرد دچار سلولیت شده باشد، ظاهر آن برای دیگران مشخص می شود، اما رژیم غذایی و حرکت های ورزشی به نظر نمی رسد به تنهایی تاثیری بر اصلاح ظاهر سلولیت داشته باشند. به هر حال استفاده از یک رژیم غذایی دارای سطح فیبر بالا و مصرف زیاد آب می تواند به باز شدن گرفتگی های ایجاد شده، در نتیجۀ تجمع سلول های چربی در سیستم لنفاوی کمک موثر نماید.

چگونگی تشکیل سلولیت و چاقی موضعی

امروزه مطالعات متعددی درباره نحوه ایجاد سلولیت انجام شده است. بر اساس این مطالعات، به نظر می رسد سلولیت با تجمع سلول های چربی متورم شروع می شود. در این حالت سلول های چربی متورم باعث وارد شدن فشار به فیبرهای پیوندی در محل تجمع می شود. سپس فیبرهای پیوندی خم شده و پوست محل اتصال خود را به سمت پایین می کشند. در نتیجه این شرایط، یک ظاهر جمع شده بر روی سطح پوست ایجاد می شود که به آن سلولیت هشدار دهنده می گویند.

انواع سلولیت و چاقی موضعی

سلولیت-3

در صورتی که سلولیت باعث شل شدن پوست و سست شدن آن در نواحی وسیع شود، به این مشکل در اصطلاح سلولیت نرم گفته می شود. سلولیت نرم رایج ترین نوع ابتلا به سلولیت است و خوش بختانه درمان و رفع آن نیز از همه انواع دیگر بیماری راحت تر است. این شرایط می تواند باعث شود وضعیت عضلانی بیمار حتی در صورت انجام فعالیت شدید، ضعیف به نظر برسد.
سلولیت سخت معمولاً در بافت های عضلانی خانم ها ایجاد می شود. این بافت ها دارای ارتباط قوی با عضلات هستند. با وجودی که این نوع سلولیت نیز قابل درمان است، اما درمان آن معمولاً به زمان و روش های پیشرفته تر نیاز دارد.

راه ها و روش های درمان سلولیت و چاقی موضعی

سلولیت-5

  • لیزر لیپولیز

لیزر لیپولیز یک تکنیک درمانی با حداقل سطح تهاجم برای رفع سلولیت می باشد. این روش درمانی بدون شک دارای سطح تهاجم کمتر از روش لیپوساکشن است و بطور خاص از آن برای اهداف زیبایی بدن استفاده می شود.

امروزه استفاده از این روش به منظور بهبود مشکلات ناشی از سلولیت و درمان علائم ناشی از آن بر روی پوست، در حال گسترش روز افزون می باشد. در این روش پس از بی حسی موضعی بیمار، یک فیبر لیزر (به قطر یک میلی متر) به بافت آسیب دیده در نتیجه سلولیت وارد می شود.

این فیبر می تواند اجزای سلول های چربی که باعث ایجاد سلولیت شده را تجزیه کند و باعث شود چربی جامد به مایع تبدیل شده و یک ماده روغنی در محل درمان ایجاد شود. این مایع روغنی به آرامی توسط بدن جذب شده یا بطور طبیعی دفع می شود. علاوه بر این می توان مایع ایجاد شده را از طریق فرآیند ساکشن از محل خارج کرده و ظاهر پوست آسیب دیده به خاطر سلولیت را اصلاح نمود.

علاوه بر این لیزر می تواند بر روی سطح پوست بیمار استفاده شده و منجر به تسهیل فرایند کاهش علائم سلولیت و صاف شدن ناحیه آسیب دیده پوست شود. به این ترتیب با استفاده از روش لیزر لیپولیز می توان به اهداف درمانی و زیبایی مورد نظر بیمار دست پیدا کرد و ظاهر مناسبی را برای بیمار مبتلا به سلولیت ایجاد نمود.

  • مزوتراپی

این روش درمان تزریقی به نام مزوتراپی می تواند منجر به بهبود فرآیند چرخش خون در مویرگ ها، حل شدن و از بین رفتن سلول های چربی، بهبود وضعیت بافت های فیبری پیوندی، و نیز بهبود عملکرد سیستم تخلیه لنفاوی شود.

مزوتراپی یک فرآیند درمان است که در آن از تزریق مواد طبیعی همچون ویتامین ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها، و هومیوپاتی یا داروهایی که می توانند دارای تاثیرات درمانی مختلف بر وضعیت مشکل باشند و باعث کاهش سلولیت شوند، استفاده می شود. در این حالت یک مجموعه از تزریق های کوچک درون پوستی در زیر پوست بیمار استفاده می شود.

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز در این حالت بستگی به شرایط بیماری دارد. این تزریق ها با توجه به تشخیص پزشک، ناحیه تحت درمان، و انتظارات بیمار انجام می شود. بیمارانی که از روش مزوتراپی استفاده می کند حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای یک مجموعه تزریق در مطب پزشک نیاز دارند.

رایج ترین تاثیر جانبی مزوتراپی ایجاد لکه های سیاهی و کبودی بر روی پوست، احساس سوزش برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، ناراحتی ملایم تا متوسط برای ۱ تا ۵ روز، و احتمال ایجاد عفونت در موارد نادر مشابه سایر انواع تزریق ها است. تمام بیماران می توانند در همان روز درمان به محل کار خود باز گردند.

کویتیشن

سلولیت-6

یکی از آخرین روش های درمانی معرفی شده برای درمان سلولیت عبارت از روش کویتیشن مافوق صوت است. این روش درمانی می تواند نتایج بسیار موثر برای کاهش سلولیت و چربی بدن برای بیمار به همراه داشته باشد.

در این تکنیک از ماشین های مخصوص برای هدایت امواج انرژی قوی استفاده می شود. هنگامی که این امواج با بدن انسان برخورد می کنند، حباب های ریز تشکیل شده از بخار آب در محل ایجاد می شود. این حباب ها در داخل بافت چربی و در فضای شکاف های پوست تشکیل می گردند. این تکنیک باعث می شود مایع موجود در ناحیه تحت درمان تغییر شکل داده و انبساط و انقباض پیدا کند. به این ترتیب، سلول های چربی منفجر شده و مایع و چربی داخل آن در بدن آزاد می شود. این مایع و چربی آزاد شده در ادامه توسط کلیه جذب و پردازش می شود.

در حقیقت، این روش باعث می شود سلول های چربی انباشته شده در بدن مصرف شده و از بدن خارج گردد.

این روش درمانی برای از بین بردن بافت چربی و کاهش علائم ناشی از سلولیت مناسب می باشد. علاوه بر این از این روش می توان برای سفت کردن پوست و بهبود وضعیت ساختمان بدن استفاده کرد. امروزه از این روش بطور گسترده توسط متخصصان در سراسر جهان استفاده می شود.

کویتیشن امواج مافوق صوت به مقدار زیاد ایمن می باشد. در طول درمان، این روش درمانی راحت و کاملاً بدون درد است. هنگامی که سلول های چربی آزاد شد، بعضی بیماران با احساس گرمی یا ناخوشی موقت در بدن خود مواجه می شوند. هر چند عوارض جانبی این روش درمانی نادر هستند، رایج ترین علامت این روش درمانی می تواند ایجاد ورم یا قرمزی در ناحیه تحت درمان باشد. این عوارض جانبی بطور عادی با گذشت چند روز یا چند هفته از بین خواهد رفت.

معمولاً، افراد بیمار به شش تا ده جلسه درمان نیاز دارند تا بهترین نتیجه حاصل شود . بین هر یک از این جلسات درمانی، باید سه روز فاصله زمانی وجود داشته باشد تا بدن زمان کافی را برای حذف چربی آزاد شده در اختیار داشته باشد. به هر حال توجه داشته باشید که تعداد جلسات درمانی به ناحیه تحت درمان و نوع بدن فرد بستگی دارد.