پف و تیرگی دور چشم  ، علل و پیشگیری

بسیاری از پف و تیرگی دور چشم شکایت دارند، زیرا آرایش و زیبایی چهره را ناقص میکند و باعث می شود انسان از آنچه واقعاً است مسن تر به نظر برسند !!

پف و تیرگی دور چشم  ، درمان و پیشگیریعلل-تیرگی-دور-چشم

حتماً تاکنون در پوست زیر چشم  خود یا دیگران  تغییر رنگ دیده اید. برای برخی از ما «حلقه سیاه» زیر چشم یک مسئله آزاردهنده است. گهگاه این حالت، یکی از علائم برخی بیماری ها مثل آلرژی و ضعف است. متأسفانه در بسیاری موارد علت ژنتیکی دارد. ارثی بودن به این معنا نیست که هیچ راه برون رفتی از این مسئله وجود ندارد بلکه با روشهایی می توانیم اثر ظاهری حلقه سیاه زیر چشم را کمرنگ کنیم و در بعضی موارد می توانیم بطور کامل از آن خلاصی یابیم.

ادامه مطلب پف و تیرگی دور چشم

پف و تیرگی دور چشم چشم ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله استرس، خستگی، وراثت، افزایش سن و غیره ایجاد شود. تیرگی زیر چشم اغلب در افراد مسن تر ایجاد می شود، چون با افزایش سن پوست اطراف چشم ها، حالت کشسانی خود را از دست می دهد. به دلیل این که پوست اطراف چشم ها بیش از پوست سایر نواحی بدن تحت تاثیر قرار می گیرد، سیاهی و گودی زیر چشم، یکی از اولین مشکلاتی است که افراد با آن مواجه می شوند. برای درمان این وضعیت، روش های مختلفی وجود دارد و اغلب این روش ها ساده و غیر تهاجمی هستند.

 

علت ها و دلایلعلل-تیرگی-دور-چشم-2

گودی و سیاهی زیر چشم ،افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیار آزاردهنده است. سیاهی و گودی زیر چشم به فرد ظاهری خسته، کسل و پیر می دهد، در حالی که در واقع احساس شادابی و نشاط دارد. با وجود این که درمان سیاهی و گودی زیر چشم کار آسانی نیست، اما روش های بدون نیاز به عمل جراحی برای برطرف کردن این حالت و بازگرداندن ظاهری جوان و شاداب اثبات شده است.
برای تعیین موثرترین روش درمانی، یا انتخاب ترکیبی از چند روش درمانی، مهم است که علت ایجاد این مشکل را بشناسید. این مشکل ممکن است به دلایل زیر ایجاد شده باشد:
هایپر پیگمنتاسیون (وجود رنگدانه های زیاد در پوست)
میزان رنگدانه های پوست منشا ژنتیکی دارد و باعث می شود برخی اقوام و نژادهای خاص به دلیل افزایش تولید رنگدانه، صرفنظر از عوامل خارجی، نسبت به سایر افراد بیشتر مستعد تیرگی زیر چشم شوند. ( افراد دارای پوست های تیره، آسیایی و مدیترانه ای مثال هایی از وجود میزان مختلف رنگدانه ها در پوست این افراد است).

تولید رنگدانه

عواملی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید و تغییرات هورمونی (برای مثال ملاسما ناشی از بارداری یا جلوگیری از بارداری) می تواند موجب تیرگی اطراف چشم ها شود. همچنین آسیب ها (هایپرپیگمنتیشن در اثر التهاب) برای مثال به دلیل اگزمای آتوپیک، یا مواد آرایشی معطر می توانند بر تیرگی اطراف چشم ها تاثیر بگذارند.

کاهش حجم ناشی از افزایش سن

کاهش حجم یا کاهش چربی در گونه ها و کاهش حجم زیر چشم باعث ایجاد حالتی در صورت می شود که به آن ناودان اشکی می گویند. ناودان اشکی افتادگی زیر چشم است که باعث ایجاد سیاهی زیر چشم می شود. اگر چه ناودان اشکی در بیشتر افراد به دلیل پیری بوجود می آید، اما بعضی از افراد در جوانی نیز این مشکل را دارند.

نازک شدن پوست زیر چشم

پلک ها نازک ترین پوست بدن را تشکیل می دهند و با افزایش سن، نازک تر نیز می شوند. این پلک ها پوشش نازکی در برابر نور و برای حفاظت از ساختارهای زمینه ای چشم مثل رگ ها و عضلات ایجاد می کنند.

شل شدن پوست

با افزایش سن توانایی ایجاد کلاژن و الاستین تازه در بدن کاهش پیدا می کند.

برجستگی چربی زیر چشم

با افزایش سن، فرآیند جذب استخوان افزایش پیدا می کند و کاسه چشم بزرگتر می شود و در نتیجه چربی ای که کره ی چشم در آن قرار دارد به سمت پایین و خارج برآمده می شود.

متاسفانه برخی افراد با داشتن برخی عادات نادرست در سبک زندگی شان، باعث بوجود آمدن سیاهی و گودی زیر چشم هایشان می شوند. در زیر به برخی از این عادات نادرست اشاره شده است:

سیگار کشیدنسیگار

سیگار کشیدن باعث ایجاد مشکلات عروقی مثل انسداد رگ های خونی می شود، در نتیجه موجب ضعیف شدن گردش خون شده و باعث می شود رگ های خونی تیره تر و برجسته تر به نظر برسند.

بی خوابیبی-خوابی

کمبود خواب می تواند موجب کمرنگ شدن و شفاف شدن پوست شود و در نتیجه رگ های زیرین پوست مشخص تر می شوند.

مصرف کافئین و الکل

مصرف بیش از حد کافئین و الکل باعث از دست رفتن آب بدن می شود و در نتیجه رگ های خونی متورم می شوند. این مواد همچنین موجب بی خوابی فرد می شوند.

کمبودهای غذایی

سیاهی اطراف چشم (همراه با سایر علایم) می تواند نشانه ی کمبود آهن (برای مثال آنمی ) باشد. در اغلب موارد، مصرف غذاهای مناسب یا مکمل های غذایی می تواند این کمبودهای غذایی را جبران کند.

سایر دلایل:

  •  آلرژی یا گرفتگی بینی موجب بزرگ شدن عروق زیر چشم می شود.
  •  برخی بیماری ها (مثل تیروئید یا مشکلات کبدی)
  •  برخی داروها (مثل داروهای مخصوص فشار خون بالا)

راه ها و روش های درمان

داروها و کرم های موجود:

پس از این که علت سیاهی زیر چشم تشخیص داده شد، می توانیم از روش های درمانی بدون نیاز به عمل جراحی استفاده کنیم.

داروهای شیمیایی:

داروهای شیمیایی خاصی وجود دارند که می توانند رنگدانه های سطحی و عمقی تمام انواع پوست ها را مورد هدف قرار دهند. جدیدترین انواع این داروها دارای چندین ویژگی همزمان هستند، به طوری که موجب روشن تر شدن پوست و همچنین تقویت آن می شوند و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهند.

کرم های روشن کننده:

برای مقابله با ملاسما و آسیب ناشی از نور خورشید ممکن است یک سری محصولات روشن کننده با تاثیر بسیار زیاد به شما توصیه شود.

تزریق ژل:تزریق-ژل

در موارد کاهش حجم و یا کاهش چربی، ماده پرکننده اسید هیالورونیک توصیه می شود تا سایه ی ایجاد شده در اثر افتادگی پوست را برطرف کرده و بین پوست و ساختار های عمقی که موجب افزایش گودی و سیاهی زیر چشم می شوند را پر کنند. این مواد با هدف قرار دادن پوست کاهش حجم یافته، از کشیدگی عمودی پلک پایینی جلوگیری می کند.

میکرونیدلینگ:

چنانچه مشکل شما ناشی از شل شدن پوست باشد، یک دوره ی درمانی درمارولر می تواند به تحریک رشد کلاژن و الاستین کمک کند و در نتیجه موجب تقویت و سفت شدن پوست شود.

درمان سیاهی زیر چشم توسط لیزر:

لیزر CO2
این یک روش درمانی موثر دیگر برای پوست های شل است که می تواند موجب تقویت و سفت شدن پوست پلک های بالایی و پایینی شود. انرژی لیزر توسط آب موجود در لایه های عمقی پوست جذب می شود و باعث می شود کلاژن این ناحیه تغییر حالت دهد و در نتیجه موجب بهبود کشش بافت پوست شود. به علاوه در اثر این روش، لایه های خارجی پوست برداشته می شوند که این امر به کاهش لکه های قهوه ای رنگ و خطوط ریز سطحی پوست کمک می کند. ازاین نوع لیزر برای درمان بعضی از موارد پف زیر چشم استفاده می شود، موارد دیگر با جراحی برطرف می گردند.
لیزر کیو سوئیچ
در این روش یک پرتو از نور شدید به ملانین هایی که موجب تولید رنگدانه ها می شوند، تابیده می شود. سپس این نور جذب می شود و به گرما تبدیل می شود، که می تواند موجب پراکندگی گروهی از سلول های ملانین شود و یا باعث تخریب سلول های حامل رنگدانه ها شود. در مورد ازدیاد رنگدانه های پوست، استفاده از کرم ها یا داروها نسبت به درمان لیزری، ارجحیت دارد به دلیل این که نسبت خطرات موجود در روش لیزر به مزایای آن بیشتر است و همچنین در روش لیزر به چندین جلسه ی درمان نیاز است.

پیشگیری

در بسیاری افراد می توان از ایجاد سیاهی،تیرگی و کبودی زیر چشم جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند. بهترین روش برای انجام این کار، استفاده ی روزانه از مرطوب کننده ها، کرم ضد آفتاب، مصرف رژیم غذایی کامل حاوی آهن و ویتامین K و خواب کافی است.
در مورد اغلب جوانان، رعایت این موارد برای جلوگیری از سیاهی زیر چشم کافی است. با افزایش سن، پوست شما حتی با تغذیه مناسب و خواب کافی و لوسیون های مرطوب کننده، در مقابل استرس، خستگی و عناصر محیطی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. به این دلیل افراد مسن که به سیاهی اطراف چشم دچار هستند، برای درمان موثر به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می کنند.

پف دور چشم:

در اثر احتباس آب قبل از سیکل قاعدگی و یا تجمع مایعات به دلیل نیروی ثقل در موقع خواب پف ایجاد می شود.
بسیاری از مردم از پف زیر چشم، کیسه های زیرچشم و گودی و کبودی زیر چشم شکایت دارند، زیرا آرایش و زیبایی چهره را ناقص میکند و باعث می شود انسان از آنچه واقعاً است مسن تر به نظر برسد. بافتهای زیرچشم در دوران جوانی سفت، محکم و مسطح است و با بالا رفتن سن و به واسطه بعضی عوامل دیگر ماهیچه های این قسمت از صورت شل و آویخته و چربی در آن جمع می شود.استرس یا فشار عصبی باعث بروز گودی، کیسه زیر چشم، پیری پوست، چین و چروک اطراف چشم و پیری زودرس پوست می شود.

راههای پیشگیری از پف چشم:

  1.  بهتر است موقع خواب زیر سر بلند باشد.
  2.  استفاده از کمپرس سرد از پف چشم پیشگیری می کند. می توان دو قاشق غذاخوری را شب در یخچال قرار داد و صبحها روی پلکها مالید.با این کار پف زیر چشم کاهش می یابد.
  3.  ورزش و زودتر بیدار شدن از رختخواب برای این افراد مفید است. از داروهای دیورتیک استفاده نکنید.
  4. دو عدد چای کیسه ای گیاهی یا چای سبز را مدتی در آب گرم بگذارید سپس آنها را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشم ها قرار دهید. این کار را هفته ای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید.
  5. یک عدد خیار را ورقه ورقه کنید و روی چشم ها بگذارید.
  6. دو ورقه کوچک از یک سیب زمینی خام را جدا کنید و هر یک را روی چشم و زیر آن بگذارید سپس بعد از ۲۰ دقیقه آنها را بردارید.
  7. مالیدن کرم سرد شده روی مژه ها و ابروها باعث می شود هنگام حمام کردن، کف داخل چشم هایتان نرود زیرا کف صابون گاهی باعث پف زیر چشم می شود.
  8. برای درمان چشم های خسته، دو تکه پنبه را در آب یخ فرو کنید سپس آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود. هر تکه پنبه را روی یک چشم قرار دهید، دراز بکشید و پاها را بالا بگیرید.
  9. دو تکه پنبه را در شیر سرد فرو کنید و آنها را روی چشم هایتان قرار دهید. پس از چند دقیقه پنبه های آغشته به شیر، خستگی و پف را از چشم هایتان دور می کند.

توجه: برای اینکه ظاهری خوب داشته باشید، خوب استراحت کنید، آب کافی بنوشید، سیگار نکشید و از مواد حساسیت زا که باعث گرفتگی بینیتان می شود مانند موی حیوانات، گرده گل، گردوغبار و بعضی مواد غذایی مثل شکلات بپرهیزید. مصرف نک را کاهش دهید و از خوردن غذاهایی که نمک زیاد دارند پرهیز کنید.