ماسک های پوستی | جوانسازی و پیشگیری از پیری

ماسک‌ها با جدا کردن قسمت‌های خارجی سطح پوست، سبب پاک‌سازی و لایه‌برداری سطحی و تحریک پوست شده و طراوت و شادابی به آن می‌دهند. آثار مثبت ماسک‌های میوه روی پوست محرز شده است.همچنین ماسک‌های میوه از ترکیبات غیرسمی متشکل از میوه‌ها هستند که این مواد با ایجاد پیوند سلول‌های پوست در خارجی‌ترین بخش پوست، موجب ریزش سطحی‌ترین قسمت آن شده و سبب طراوت و مرطوب‌تر شدن پوست می‌شود.» ماسک‌های میوه‌ای با تحریک سلول‌های بافت همبند موجب افزایش تولید کلاژن و الاستین بخش میانی پوست شده و در نتیجه باعث افزایش استحکام آن شده و چین و چروک پوست را کمتر می‌کند. همچنین تولید رنگدانه‌های پوست را کمتر کرده و پوست را روشن‌تر می‌کند.

ماسک های خانگی روش ارزان و بسیار موثری برای حفظ زیبایی و جوانی پوست صورت است ، دستورالعمل های زیر را به راحتی می توانید در منزل آماده کنید . این یک رویای واقعی است که همیشه پوستی جوان داشته باشیم ! زنان در تمام سنین درجستجوی اکسیر زیبایی جاودان هستند ! وقتی جوان هستیم به سخنان مادرانمان درباره پیری توجهی نمی کنیم . اما وقتی بزرگتر می شویم می فهمیم آنها درباره چه چیزی حرف می زدند. در واقع شما نمی توانید مانع روند پیری شوید اما می توانید مدت زمان آن را به تعویق بیندازید. توجه: بهترین زمان برای استفاده از ماسک ۱۲-۱۰ صبح،۶-۴ بعد از ظهر و ۱۱-۱۰ شب است.

 

حلقه هایی به رنگ های تیره(با سایه هایی از آبی،سیاه،قهوه ای،سبز یا زرد) زیر چشم می توانند به خاطر بالا رفتن سن،ژنتیک،عادت های بد یا کاهش وزن زیاد به وجود آیند.در خصوص تشخیص انواع حلقه های زیر چشم و روش های برطرف کردن آن ها با متخصص پوست دیوید کلبرت و چریل کراچر صحبت کرده ایم.

پف-و-تیرگی-دور-چشم-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi-1

۵ دلیل اصلی حلقه های سیاه دور چشم:

۱-پوست زبر

این کار را امتحان کنید:اگر حلقه دور چشمتان با کشش آن قسمت ناپدید می شود، در حال از دست دادن چربی هستید و نیاز به افزایش وزن دارید. وقتی پا به سن می گذارید، اولین قسمتی که کاهش وزن خواهد داشت صورتتان است. دکتر کلبرت توضیح می دهد،”اولین قسمتی که بیشترین تاثیرپذیری را دارد،پوشش چرب زیر چشمتان است.” زمانی که این پوشش را از دست می دهید،پوستتان زبر به نظر می رسد و تابش ناهمگون نور سایه هایی ایجاد می کند که شبیه حلقه زیر چشم است. ممکن است این مسئله برای کسانی که کاهش شدید وزن را به خاطر رژیم،جراحی یا بیماری(خصوصا ناهنجاری های تغذیه ای مانند کم اشتهایی) تجربه کرده اند نیز اتفاق بیفتد. دکتر کراچر می گوید،” تنها راهی که می توان انجام داد استفاده از ترمیم کننده یا عمل جراحی است. کرم های ترمیم کننده پوست فقط تاثیری موقتی دارند،بنابراین بسیار مهم است که در استفاده از آن ها هشیار باشید.”

توصیه های زیبایی: کرم های ضدچروک مخصوص دورچشم 

۲-رگ های(عروق) خونی

رگ های خونی قابل رویت دومین نوع حلقه های تیره دور چشم هستند که افرادی با پوست های رنگ پریده و مات جزء مبتلایان هستند. چهره ها ی لطیف تر، در قسمت دور چشم پوست نازکتری دارند، که باعث می شوند رگ های خونی به دید بیایند. دکتر کلبرت می گوید،”این مسئله با افزایش سن هم اتفاق می افتد، زمانی که پوستتان در گذشت زمان نازک تر می شود.” ژنتیک نقش مهمی دارد زیرا میزان شفافیت پوست شما را تعیین می کند. همچنین توجه داشته باشید که این حلقه های تیره در زمستان شدیدتر می شوند ، زمانی که پوستتان رنگ دانه های کم تری برای پوشاندن این رگ های آبی دارد. به گفته دکتر کراچر،”متاسفانه تنها کاری که می توانید انجام دهید استفاده روزانه از کانسیلرهاست.”

توصیه های زیبایی: کرم های کانسیلر

۳-سبک زندگی

خواب کم،رژیم نامناسب وکم آبی جز سومین دلایل به وجود آمدن این حلقه های مزاحم است.هر کدام از این موارد چشمتان را متورم می کند-پف دور چشمتان همان حلقه های تیره است. دکتر کلبرت می گوید،”زمانی که رژیمی مناسب داشته باشید پوستتان براق جلوه می کند. سبک زندگی ناسالم به معنای چهره ای گرفته،حلقه های تیره و پوستی ضعیف است. زمانی که از غذاهای نامناسب تغذیه می کنید این حلقه ها تیره رنگ می شوند. روشی مناسب برای رفع این مشکل مصرف روزانه کلم بروکلی،کلم پیچ، اسفناج و یا کلم بروکسل است.بنابراین اگر پس از بیدار شدن متوجه رنگی تیره یا پف چشمتان شدید، بیشتر بخوابید،رژیمتان را بهبود دهید و زندگی سالمتری داشته باشید.

توصیه های زیبایی: ویتامین c + سرم ضد پف چشم

۴-آسیب های ناشی ازخورشید

خورشید فقط سبب سرطان پوست نمی شود، همچنین می تواند لک های قهوه ای و بی رنگی زیر چشمتان ایجاد کند. دکتر کراچر می گوید،”آسیب خورشیدی همچنین می تواند پوستتان را نازک تر کند و به گونه ای به شما آسیب بزند که رگ های خونی زیر چشم نمایان تر شوند.” ضدآفتاب را به صورت روزانه مصرف کنید،و حتما آن را برای زیر چشمتان هم به کار ببرید.

توصیه های زیبایی: کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی ۳۵

۵-آلرژی ها

تغییر فصول ممکن است به معنای عطسه های بیشتر و متاسفانه آن حلقه های تیره باشد. دکتر کراچر می گوید،”با مالیدن چشمتان رنگ دانه های تیره بیشتر می شوند، کاری که هنگام ابتلا به آلرژی انجام می دهید.” پوست دور چشمتان بسیار حساس است و مالیدن بیش از حد ممکن است باعث آسیب رگ های خونی و زبری پوست شود. یک کرم دور چشم که پوستتان را روشن می کند می تواند چشم های آلرژیک را بهبود بخشد و ظاهر حلقه های تیره را کاهش دهد.

اگر هزینه روشهای مختلف درمانی برای زیبایی پوست از میزان بودجه شما فراتر است، پس سعی کنید از روشهای درمان خانگی برای از بین بردن جوشهای سرسیاه استفاده کنید.

-Dr.-Saeid-Alibakhshi-

معضلات پوستی مثل جوش ، لک، جوشهای سر سیاه و یا سر سفید مشکلاتی هستند که بسیاری از افراد با آنها در گیرند، روش های درمانی نوین اما پرهزینه ای برای رهایی از آنها وجود دارد اما شما می توانید از درمان های خانگی نیز استفاده کنید که هم کم هزینه است و هم زمان اندکی نیاز دارد به خصوص اگر بسیار پر مشغله هستید و وقت زیادی ندارید، می توانید از همین زمان اندک برای درمان پوست خود استفاده کنید:

انگور

دو حبه انگور را شسته و تمیز کرده و آنها را از وسط به دو نیم کنید ، تکه های برش داده شده را به تمام سطح پوست خود بمالید. سپس برای حفظ خواص آن در منافذ پوست صورت را با آب سرد بشویید.

بخور

اگر از نظر زمانی زیاد محدودیت ندارید، برای از بین بردن جوش های سر سیاه می توانید از روش دیگری استفاده کنید: کمی آب جوش را در یک کاسه ریخته سپس دو یا سه قطره چای یا اسطوخودوس – با توجه به نوع پوست- در کاسه بریزید. موهای خود را با حوله پوشانده و برای چند دقیقه بخور بگیرید.

سپس یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود. این خمیر را روی جوشهای سر سیاه بمالید و بگذارید ۱ یا ۲ دقیقه همینطور بماند سپس به آرامی آنرا از پوست بخراشید و پوست را با آب گرم تمیزکنید بعد از آن برای بستن منافذ پوست ، صورت خود را با آب سرد بشویید.

قرص آسپرین

یکی از ماسک های خانگی برای درمان پوست ها را می توان با آسپرین خرد شده ساخت. برای این کار شما به ۴ عدد آسپرین و یک قاشق غذاخوری آب و کمی روغن یا عسل نیاز دارید.

آسپرین ها را در آب حل کرده و کمی روغن – روغن زیتون یا بادام و یا هر چه در دسترس دارید- را به آن مخلط اضافه کنید البته می توانید به جای روغن از عسل استفاده نمایید. عسل و یا روغن برای چسبندگی مخلوط استفاده می شود که البته حاوی سالیسیلیک اسید می باشد که خاصیت روشن کنندگی پوست و برطرف کنندگی لکه های خشک را نیز دارد.
یک لایه نازک از خمیر را روی جوشهای سر سیاه مالیده دقت کنید که اطراف چشم ، گوشه های بینی و دور لبها آنرا نمالید. ۱۰ دقیقه روی پوست قرار داده و سپس با آب گرم بشویید و سعی کنید همراه با شستن آن جوشهای سر سیاه را از بین ببرید . در نهایت پوست را با آب سرد شستشو داده و با جوشهای سر سیاه خداحافظی کنید!

خرید یک مرطوب کننده آسان به نظر می رسد اما امروزه گوناگونی روشهای مراقبت از پوست شگفت انگیز است,شما خیلی سریع می فهمید که انتخاب مرطوب کننده می تواند گیج کننده باشد و حتما به یک راهنما نیاز دارید !!

ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

خرید یک مرطوب کننده آسان به نظر می رسد اما امروزه گوناگونی روشهای مراقبت از پوست شگفت انگیز است,شما خیلی سریع می فهمید که انتخاب مرطوب کننده می تواند گیج کننده باشد.کرم های صورت , بدن , مرطوب کننده های سطحی ،لوسیونها و پماد هایی برای خشکی ,حساسیت,نرمی یا ضمختی پوست ,به علاوه ترکیبات ضد چروک , ضد آفتاب…. حتی چیزهای خیلی گیج کننده تر از این نیز وجود دارند!!!

چطور شما یک مرطوب کننده مناسب برای پوستتان انتخاب می کنید؟برای یافتن پاسخ از یک متخصص پوست خواستیم تا مارا راهنمایی کند:

مرطوب کننده های پوست : کرم , لوسیون یا پماد؟

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید, شما باید از یک مرطوب کننده استفاده کنید.غلظت مرطوب کننده که شما انتخاب می کنید به نوع پوستتان بستگی دارد.اگر شما پوست خشک و حساس دارید, احتمالا می خواهید رطوبت را با یک پماد پرچرب حفظ کنید.کرم ها رقیق تر هستند و به آبرسانی کمک می کنند وبرای پوستهای نرمال خوب هستند.لوسیون ها جزء ضعیف ترین ها هستند(آب جزء ترکیبات اصلی شان محسوب می شود) وبا پوستهای چرب سازگار هستند.

شما بایدغلظت مرطوب کننده را با توجه به زمان یا مکانی که برای پوستتان استفاده می کنید ،مشخص کنید.انتخاب یک مرطوب کننده ضعیف تر برای روز وقوی تر برای شب یا انتخاب یک کرم غلیظ تر برای بدنتان و یک لوسیون مرطوب کننده ضعیف تر برای صورتتان.شما همینطور به مرطوب کننده های هیدراتی رقیقتر در طول ماه های تابستان نیاز خواهید داشت.

انتخاب مرطوب کننده : دنبال چه هستید؟!

از این دستورالعمل برای انتخاب مرطوب کننده مناسب با نوع پوستتان استفاده کنید:

ضد آفتاب: مهم نیست چه نوع پوستی دارید,هر متخصص پوستی به شما یک کرم با۵۰ spf پیشنهاد می دهد.اگر می خواهید آن را برای صورتتان نیزاستفاده کنید,متخصص به شما یک کرم با رایحه خوش و  spf 30  راپیشنهاد می دهد.

آنتی اکسیدان ها: مرطوب کننده های با آنتی اکسیدان مثل چای سبز,بابونه یاعصاره ریشه شیرین بیان، هر پوستی را سالم وشاداب نگه می دارد.آنتی اکسیدانها به خنثی شدن رادیکاهای آزاد ،یعنی همان مولکولهایی که سلولهای پوست را از بین می برند کمک می کنند.

برای پوست مستعد جوش یا چرب: کارولین جاکوب متخصص پوست در شیکاگو می گوید من اسیدهای آلفاهیدروکسی  را که ضدچروک هستند می پسندم.اگر شما مستعد جوش هستید, باید مرطوب کننده غیر کامدوژنیک که منافذ پوست را نمی بندد استفاده کنید.

برای پوست خشک: منظور از مرطوب کنندهای قوی تر, ترکیبات مشابه اسید هیالورونیک و دیمیتکون است که آب پوست را حفظ می کند . گلیسیرین,پروپیلن گلیکول, پروتئین ها و اوره به جذب آب توسط پوست کمک می کند ،در حالی که نانولین , روغن های معدنی و پترولاتیوم رطوبت را نگه میدارد.

برای پوستهای حساس: از هایپوآلرژنیک و مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید.بطور کلی از ترکیبی که شامل کمتر از ۱۰ نوع ماده باشد استفاده کنید.ترکیبات کمتر به معنی فعل و انفعال کمتر برای پوستهای حساس می باشد.

برای خارش پوست : اگر کرم مرطوب کننده هایپوارگانیک خارش را تسکین نداد,کرم هایدروکورتیزون استروید ۱درصد را برای یک هفته نه بیشتر روی صورتتان امتحان کنید.اگر این مورد هم مشکل شما را برطرف نکرد باید با پزشک معالجتان صحبت کنید و در این صورت شما مشکل جدی دارید.

چیزهایی که باید از آنها اجتناب کنید!

ترکیبات بیشتر رطوبت بهتر ایجاد نمی کنند,در اینجا مواردی ذکر شده که بایداز آنها اجتناب کنید:

– رنگها و عطرها:

برای مرطوب کردن هر پوستی, خشک ,حساس یا مختلط، اکثر متخصصین پیشنهاد می کنند ازترکیبات نامناسب و تحریک کننده مثل رنگ های اضافی و عطرهااجتناب کنید.عوامل آنتی باکتریال برای روغنهای حیاتی صورت می توانند نامناسب و نامطلوب باشند.

برای جلوگیری ازجوش عصبی:

متخصصین پیشنهاد می کنند از مرطوب کننده های با لانولین,روغنهای معدنی وبراق کننده ها اجتناب کنید.اینها می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب جوش صورت شوند ، اینها برای بدن مناسب تر از صورت هستند.

برای پوست خشک وحساس:

از اسیدهای هیدروکسی آلفا, گلیکولیک اسید, ریتونیک اسید,اسیدهای سالیسیک اجتناب کنید.این ترکیبات عمیقا داخل پوست نفوذ کرده وسبب مشکلاتی می شوند.از تولیداتی که شامل مواد الکلی هستند تا جای ممکن دوری کنید.

برای پوست خارش دار:

استفاده از کرم های استروئیدی یا روغنی را به یک یا دوبار در هفته محدود کنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد.استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی پوست را نازک کرده و منجربه مشکلات پوستی دیگری می شود.

اگر شما اگزما یا ترک پوستی دارید:

از مرطوب کننده هایی که شامل اسید های لاکتیک و اوره هستند دوری کنید.علی رغم اینکه این ترکیبات برای پوست های خشک خوب هستند ,آنها تحریکات پوستی را افزایش می دهند .

– سه نکته برای تامین رطوبت پوستتان:

برای گرفتن نتیجه بهتر از مرطوب کننده صورت و بدن به این نکات توجه کنید :

– اگر نیاز دارید بیشتر از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

-هیچکسی به یک قفسه پر از مرطوب کننده ها نیاز ندارد اما یک لوسیون کم چرب برای صورت و یک کرم پرچرب برای بدن یک انتخاب درست برای مراقبت از پوست محسوب می شود.

-از مرطوب کننده ها زمانی که پوستتان هنوز کمی نم دارد استفاده کنید.بدنتان را با مرطوب کننده مورد علاقه تان بعد از حمام یا دوش نرم کنید و بطور مناسب پوستتان را خشک کنید.

از مرطوب کننده های دو منظوره استفاده کنید:

مطمئن شوید که مرطوب کننده تان شامل فاکتور محافظ در مقابل نور آفتاب۵۰ spf یا بالاتر باشد.می خواهید ضد چروک هم باشد؟ بر اساس توصیه ها ویتامین A یا اسیدهیدروکسی آلفا مناسب است.حتی اگردوست دارید رنگ چهره خود را تغییر دهید، دنبال یک کرم مرطوب کننده رنگی متناسب با رنگ چهره خود باشید.

با چند ماده ساده ، می توانید پاک کننده ای درست کنید که فاقد هر گونه مواد نگهدارنده یا شیمیایی باشد . دستور العمل تهیه پاک کننده طبیعی آرایش در خانه را در این مطلب بخوانید :.

ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

شما هر نوع آرایشی که داشته باشید ، باید قبل از رفتن به رختخواب در شب , تمام آرایشتان را بشویید. خوابیدن با آرایش , منافذ پوستتان را میبندد و همینطورخوابیدن با ریمل مژه و ابرو باعث میشود مژه تان شکننده شود و ریزش کند . اگر تنبلی کنید و به صورتتان نرسید و یا با آرایش بخوابید پیشانی و صورتتان پراز جوش و آکنه خواهد شد .
با وجود دستمال مرطوب هایی که برای پاک کردن آرایش بوجود آمده اند دیگر جای هیچ بهانه و کوتاهی نیست .حتی میتوانید با چند فرمول کوچک به جای استفاده ازاین پاک کننده هایی که در فروشگاه وجود دارد از پاک کننده های خانگی و طبیعی استفاده کنید .

_ چطور از روغن زیتون به عنوان پاک کننده آرایش استفاده کنیم ؟

چند قطره روغن زیتون یا روغن بادام
چند قطره از روغن زیتون را برروی یک پد پنبه بریزید و صورت خود را با حرکت دایره ای پاک کنید . هنگام پاک کردن آرایش چشم، چشم خود را ۱۰ ثانیه ببندید با پد پنبه به آرامی آن را پاک کنید . اگر شما پد پنبه در خانه ندارید چند قطره از روغن زیتون را در دستتان بریزید و برروی صورت خود بمالید و با استفاده از یک حوله و یا دستمال کاغذی نرم صورت خود را تمیز کنید و روغن اضافی را از صورت خود پاک کنید .

_ چطوراز شیر و روغن بادام به عنوان پاک کننده آرایش چهره استفاده کنیم ؟

۱ قاشق غذاخوری پر شیر
۲ یا ۳ قطره روغن بادام شیرین
در یک کاسه کوچک، شیر را با چند قطره روغن بادام شیرین مخلوط کنید . یک دستمال یا پارچه را کمی در این مخلوط شیرو روغن بادام نمدارکنید و برروی پوست خود قرار دهید و بعد با یک پنبه یا دستمال تمیز صورت خود را پاک کنید, برای اینکه مطمئن باشید که تمام شیر از صورتتان پاک شده است با آب صورتتان را بشویید .

_ چطور از ماست به عنوان پاک کننده آرایش چهره استفاده کنیم ؟

ماست ساده و بدون طعم
با یک پنبه یادستمال آغشته به ماست صورت خود را پاک کنید و بعد با آب سرد صورتتان را بشویید .

جوانسازی با چایماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مثل پولی فنول ها و تانین هاست که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به جوانی پوست کمک می کند

استفاده از اسکرا ب های بدن به منظور جلوگیری از پیر و چروک شدن بدن در حالی که صورت صاف و جوانی داریم ضروریست ، برخی از بهترین دستور ساخت ها و نکاتی برای ساختن اسکراب های طبیعی با ترکیباتی که در آشپزخانه تان پیدا می شود را برای شما آماده کرده ایم :

استفاده از نمک دریایی(به منظور داشتن یک اسکراب قدرتمند) یا شکر قهوه ای ارگانیک(سازگار با پوست های حساس) به عنوان زیرلایه توصیه می شود. همه این نسخه ها به روغن نارگیل خالص نیازمندند چرا که این ماده یک ضد قارچ طبیعیست وبه منظورآبرسانی بهینه به پوست، سریع جذب می شود. همچنین می توانید روغن های زیتون، گردو، آووکادو یا روغن آفتابگردان را جایگزین کنید گرچه ممکن است این گزینه ها غلظت بیشتری داشته باشند.

هنگام مخلوط کردن، روغن باید به حالت مایع باشد. بهترین راه برای آب کردن روغن جامد نارگیل گذاشتن قابلمه روی شعله کم است. به هم زدن ادامه بدهید تا نرم شود، سپس شعله را خاموش کرده بگذارید در دمای اتاق سرد شود. اگر از مایکروویو استفاده می کنید، هر بار به مدت ۱۰ ثانیه گرما دهید تا آب شود. حرارت می تواند خاصیت درمانی روغن ها را تغییر دهد، بنابراین بهتر است از حرارت کمتری استفاده کنید.

برای جوانسازی پوستتان ، اسکراب را دایره وار (به صورت دایره های کوچک) و به آرامی، در سراسر پوست بدنتان ماساژ دهید.

اسکراب چای

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مثل پولی فنول ها و تانین هاست که با خنثی کردن رادیکال های آزاد به جوانی پوست کمک می کند.در این نسخه خوشمزه که ازطعم محبوب لاته ( نوشیدنی ساخته شده از شیر و قهوه) الهام گرفته است، چندین ادویه شرقی که به خاصیت موثر ضد التهابشان شناخته شده اند با هم ترکیب می شوند تا طعمی متفاوت خلق کنند.

ترکیبات:
۱/۴ فنجان چای سیاه
یک قاشق غذاخوری زنجبیل خشک ساییده شده
یک قاشق غذا خوری دارچین ساییده شده
نصف قاشق چای خوری میخک ساییده شده (نوعی‌ ادویه‌ معطر)
نصف قاشق چای خوری جوز هندی ساییده شده
نصف قاشق چای خوری هل ساییده شده
۱/۴ قاشق چایخوری فلفل سیاه (ساییده شده!)
یک قاشق غذاخوری وانیل
یک فنجان شکر
نصف فنجان روغن نارگیل

دستور تهیه:  برگ چای سیاه را بسابید تا به شکل پودر در بیاید.(اگر قهوه ساب یا هاون ندارید، برگ چای را با چکش کوبیده یا با وردنه بسابید.) همه این ادویه جات را می توانید به صورت سابیده شده خریداری کنید. تمام ترکیبات خشک و وانیل را در کاسه ای به خوبی با هم ترکیب کنید . روغن را روی آنها ریخته و به هم بزنید. می توانید این ترکیب را در یک شیشه (مربا) که درش محکم بسته شده تا مدت سه ماه نگه دارید.

۲-بادام نشاط آور

استفاده از اسکرا ب های بدن به منظور جلوگیری از پیر و چروک شدن بدن در حالی که صورت صاف و جوانی داریم ضروریست ، این اسکرابها آنقدر طبیعی هستند که می شود آنها را خورد !

برخی از بهترین دستور ساخت ها و نکاتی برای ساختن اسکراب های طبیعی با ترکیباتی که در آشپزخانه تان پیدا می شود را برای شما آماده کرده ایم :

استفاده از نمک دریایی(به منظور داشتن یک اسکراب قدرتمند) یا شکر قهوه ای ارگانیک(سازگار با پوست های حساس) به عنوان زیرلایه توصیه می شود. همه این نسخه ها به روغن نارگیل خالص نیازمندند چرا که این ماده یک ضد قارچ طبیعیست وبه منظورآبرسانی بهینه به پوست، سریع جذب می شود. همچنین می توانید روغن های زیتون، گردو، آووکادو یا روغن آفتابگردان را جایگزین کنید گرچه ممکن است این گزینه ها غلظت بیشتری داشته باشند.

هنگام مخلوط کردن، روغن باید به حالت مایع باشد. بهترین راه برای آب کردن روغن جامد نارگیل گذاشتن قابلمه روی شعله کم است. به هم زدن ادامه بدهید تا نرم شود، سپس شعله را خاموش کرده بگذارید در دمای اتاق سرد شود. اگر از مایکروویو استفاده می کنید، هر بار به مدت ۱۰ ثانیه گرما دهید تا آب شود. حرارت می تواند خاصیت درمانی روغن ها را تغییر دهد، بنابراین بهتر است از حرارت کمتری استفاده کنید.

برای جوانسازی پوستتان ، اسکراب را دایره وار و به آرامی، در سراسر پوست بدنتان ماساژ دهید.

اسکراب شادی بخش بادام

کافیست یک بار این اسکراب را امتحان کنید! بادام باعث لایه برداری پوست و نرم شدن آن می شود در حالی که آنتی اکسیدان های کاکائو باعث ترمیم و بازسازی پوست می شوند.
روغن و نارگیل با هم ترکیب می شوند تا با افزایش اسیدهای چرب امگا ۳ از اثر آنتی باکتریال و مرطوب کنندگی فوق العاده اش بهره مند شویم.

ترکیبات:
نصف فنجان بادام یا بادام خرد شده
یک قاشق غذا خوری پودر کاکائو
نصف فنجان شکر قهوه ای
یک قاشق غذا خوری پودر نارگیل (شیرین نشده)
نصف فنجان روغن نارگیل

دستور تهیه:  می توانید از یک بادام سالم استفاده کنید یا آن را در غذاساز بسابید ( یا بادام را با چکش له کنید). همه ترکیبات خشک را در کاسه ای با هم مخلوط کنید. روغن را روی ترکیبات ریخته هم بزنید تا باهم قاطی شوند. می توانید این ترکیب را در یک شیشه (مربا) که درش محکم بسته شده تا مدت سه ماه نگه دارید.

۳-اسکراب نعناع

این اسکراب پوست را ازسلول های مرده زدوده و کافئین طبیعی آزاد شده، ورم و التهابات را با منقبض کردن موقتی رگ های خونی کاهش میدهد ، حتما آن را امتحان کنید !

استفاده از اسکرا ب های بدن به منظور جلوگیری از پیر و چروک شدن بدن در حالی که صورت صاف و جوانی داریم ضروریست ، برخی از بهترین دستور ساخت ها و نکاتی برای ساختن اسکراب های طبیعی با ترکیباتی که در آشپزخانه تان پیدا می شود را برای شما آماده کرده ایم :

استفاده از نمک دریایی(به منظور داشتن یک اسکراب قدرتمند) یا شکر قهوه ای ارگانیک(سازگار با پوست های حساس) به عنوان زیرلایه توصیه می شود. همه این نسخه ها به روغن نارگیل خالص نیازمندند چرا که این ماده یک ضد قارچ طبیعیست وبه منظورآبرسانی بهینه به پوست، سریع جذب می شود. همچنین می توانید روغن های زیتون، گردو، آووکادو یا روغن آفتابگردان را جایگزین کنید گرچه ممکن است این گزینه ها غلظت بیشتری داشته باشند.

هنگام مخلوط کردن، روغن باید به حالت مایع باشد. بهترین راه برای آب کردن روغن جامد نارگیل گذاشتن قابلمه روی شعله کم است. به هم زدن ادامه بدهید تا نرم شود، سپس شعله را خاموش کرده بگذارید در دمای اتاق سرد شود. اگر از مایکروویو استفاده می کنید، هر بار به مدت ۱۰ ثانیه گرما دهید تا آب شود. حرارت می تواند خاصیت درمانی روغن ها را تغییر دهد، بنابراین بهتر است از حرارت کمتری استفاده کنید.

برای جوانسازی پوستتان ، اسکراب را دایره وار (به صورت دایره های کوچک) و به آرامی، در سراسر پوست بدنتان ماساژ دهید.

اسکراب نعناع

نعناع به عنوان یک گیاه دارویی معطر استفاده می شود که رایحه خوبش آن را برای یک اسکراب مقوی بودن مناسب می کند. در این نسخه، آن را با دانه قهوه ساییده شده ترکیب می کنیم تا پوست را ازسلول های مرده زدوده و کافئین طبیعی آزاد شده، ورم و التهابات را با منقبض کردن موقتی رگ های خونی کاهش دهد.

ترکیبات:
نصف فنجان قهوه ساییده شده
۲ قاشق غذاخوری برگ نعناع یا ۲ عدد چای کیسه ای نعناع
نصف فنجان شکر
نصف فنجان روغن نارگیل

دستور تهیه:  اگر از نعناع تازه استفاده می کنید، همه برگ ها را از ساقه جدا کنید وروی یک ورقه آلومینیوم پهن کنید. آن را به مدت یک ساعت روی کمترین درجه داخل فر بگذارید . بگذارید برگ ها کاملا خنک شود و سپس آنها را با انگشتانتان خرد کنید تا به شکل پودر در بیاید. اگر از چای کیسه ای نعناع استفاده می کنید، پاکت را با قیچی ببرید و از برگ هایش استفاده کنید.قهوه، نعناع و شکر را در کاسه ای ترکیب کرده ، روغن را روی آنها بریزید و خوب به هم بزنید. این ترکیب را می توانید به مدت سه ماه در شیشه ای که درش را محکم بسته اید نگه دارید.

با سیر پوستتان را پاکسازی کنیدماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

شاید شما هم از سیر فراری باشید اما نمی توانید منکر خواص بیشمار درمانی آن شوید ، سیر با خواص آنتی باکتریال خود گزینه ای عالی برای پاکسازی صورت است .

چنانچه قصد ندارید که از سیرهای موجود در خانه برای مقابله با خون آشام ها استفاده کنید، حتما آنها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید . استفاده از سیر به عنوان دارو یا غذا، ریشه در تمدن های باستانی قاره آسیا دارد. امروزه سیر در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرد (زنان در کشور دومنیکن از سیر در آرایش ناخن و مانیکور استفاده می کنند) .شناسایی خواص درمانی سیر هر لحظه در حال افزایش است و خوشبختانه باید بگوییم که سلامت پوست صورت نیز شامل این خواص می شود. به خاطر خواص آنتی باکتریال سیر ، برای پوست و بدن بسیار مفید می باشد. با وجود بوی ناخوشایند سیر ( به لطف وجود آنزیم سولفوریک ) همچنان می توانید از سیر به عنوان ماده ای برای زیبایی استفاده نمایید.

برگ سدر در ترکیبات آرایشی و شامپوها زیاد استفاده می‌شود. از این برگ ضمادی تهیه می‌شود که اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم‌ها و پاکسازی پوست کمک می‌کند.

ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

پوست شفاف و موهای زیبا با سدر

با این نسخه‌های طبیعی لایه‌برداری کنید، با ریزش مو بجنگید و پوستتان را شفاف کنید.

درست است که سبک زندگی افراد به گونه‌ای شده که آنها را هر روز بیشتر از روز قبل از طبیعت دور می‌کند اما کیست که نخواهد زیبایی طبیعی صورتش را با گیاهانی که در طبیعت موجود است، حفظ نکند؟! یکی از گیاهانی که می‌توانید برای به دست آوردن زیبایی طبیعی روی آن حساب کنید، سدر است. سدر از آن گیاهانی است که تقریبا همه قسمت‌های آن در زیبایی و سلامت بدن شما می‌تواند مورد استفاده قرار ‌گیرد. وقتی بدانید که سدر پوست را خنک می‌کند و موها را حالت می‌دهد و کلی فواید دیگر برای پوست و مو دارد دیگر آسان از کنار این گیاه نمی‌گذرید. البته اگر قرار باشد از سدر برای زیبایی‌تان استفاده کنید، باید کاربرد آن را در موارد مختلف و قسمت‌های متعدد بدانید. دکتر علیرضا عباسیان؛ متخصص طب سنتی درباره خواص این گیاه جادویی و کاربرد آن در زیبایی توضیح می‌دهد.

اگر پوستی کشیده‌ می‌خواهید از سدر استفاده کنید

سدر یکی از گیاهانی است که در طب سنتی به آن قابض می‌گویند. همین خاصیت سدر باعث فشردگی و تقویت اعضا می‌شود و در اصل اعضا را از سستی و شلی درمی‌آورد. نام دیگر سدر کنار است که گیاهی خوشبو و دارای مزاج سرد و خشک است. میوه‌ این گیاه هم به شکل سنجد است و در مناطق جنوبی ایران موجود است. واقعیت این است که اغلب اجزای سدر خاصیت دارویی دارد. میوه، برگ، شکوفه و حتی ریشه سدر قابل استفاده است.

سدر، مرهمی بر زخم‌های قدیمی

برای بهبود جای زخم هم می‌توان از سدر استفاده کرد. البته اگر جای زخم اسکار گذاشته و عمیق باشد نمی‌توان چندان امید داشت که سدر کاری بکند اما اگر زخم سطحی باشد می‌توان پودر آن را با آب مخلوط کرد و روی زخم مالید و بعد از چند دقیقه بشویید. یادتان باشد دفعات زیادی باید این کار را انجام دهید.

سدر، نسخه‌ای برای گرمایی‌ها

میوه سدر قبل از میوه شدن شکوفه‌ای می‌دهد که ضماد آن را می‌توان برای رفع عرق‌سوز شدن پا در حمام استفاده کرد. روش استفاده از آن به این ترتیب است که شکوفه را خشک کرده و بعد آسیاب می‌کنند و پودر آن را با مقداری آب مخلوط می‌کنند. اگر بخواهید پوست را هم همراه با عرق‌سوز درمان و تقویت کنید، بهتر است سه قاشق پودر شکوفه، دو لیوان آب و دو قاشق سرکه را با هم مخلوط کرده و در حمام روی نقاط عرق‌سوز شده قرار دهید. بگذارید این ترکیب ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی نقاط عرق‌سوز شده باقی بماند. این کار اگر دو بار در روز انجام شود بعد از دو تا سه روز عرق‌سوزی برطرف می‌شود.

لایه‌برداری‌ با برگ سدر

برگ سدر در ترکیبات آرایشی و شامپوها زیاد استفاده می‌شود. از این برگ ضمادی تهیه می‌شود که اگر بدن را با آن بشویند، به ترمیم زخم‌ها و پاکسازی پوست کمک می‌کند. استفاده از سدر در افرادی که پوستی چرب دارند، راحت‌تر است. اگر بخواهید سدر اثر معمولی داشته باشد با آب و اگر بخواهید اثرش تقویت شود با کمی سرکه و آب مخلوط کنید و خوب که به هم خورد روی پوست بمالید و بگذارید خشک شود بعد با دست به صورت دورانی آن را ماساژ دهید و در اصطلاح اسکراب کنید. در واقع با این کار شما پوست را می‌سایید. این حرکت کمک می‌کند لایه‌برداری خوبی انجام شود و علاوه بر این پوست تمیز شود.

اگر پوستی نرم و شفاف می‌خواهید، سدر را فراموش نکنید

از خواص زیبایی این گیاه این است که باعث نیکویی رنگ رخسار می‌شود. در صورتی که مشکل پوست شما کدری آن است و می‌خواهید پوستی شفاف داشته باشید، بهتر است سدر را با روغن بادام تلخ مخلوط کرده یا با ماست ترکیب کنید و تازه به تازه استفاده کنید. از آنجا که روغن بادام تلخ چرب است مشکلی برای پوست ایجاد نمی‌کند و میتواند یکی دو ساعت روی پوست بماند. برای این کار سدر را بجوشانید و آبش را با هم وزن خودش روغن بادام تلخ مخلوط کرده و روی شعله آهسته هم بزنید تا آبش بخار شود و عصاره سدر در بادام تلخ بماند. این کار را می‌توان با روغن زیتون هم انجام داد چون روغن بادام تلخ کمی گران است. در نهایت روی روغن زیتون کمی روغن بادام تلخ بریزید و بگذارید روی پوست باشد. این مخلوط هر چه بیشتر روی پوست بماند اثرش بیشتر است.

ریزش مو را با سدر متوقف کنید

سدر مقوی مو است و موها را تقویت می‌کند و از ریزش مو جلوگیری می‌کند اما برای ریزش مو باید مو را طبقه‌بندی کرد. افرادی که منافذ گشادی در پوست سرشان دارند و قطر موهای‌شان زیاد است، از آنجا که گیاه سدر حالت قابض دارد، برای این تیپ ریزش‌ها ایده‌آل است اما افرادی که پوست خشک دارند و منافذ موهای‌شان تنگ است، معمولا موهای نازکی دارند.

– این افراد نباید از سدر استفاده کنند و به جای آن ترکیباتی که عصاره گرم دارند مانند سیر، فلفل یا عصاره بادام استفاده کنند.

– در این حالت منافذ پوست باز می‌شود و موها می‌توانند از این منافذ بیرون بیایند.

اشتهای‌تان را با سدر تقویت کنید

اگر زیادی لاغر هستید و می‌خواهید کمی چاق شوید بهتر است روی ریشه سدر حساب کنید. ریشه گیاه سدر را با آب بجوشانید تا به رنگ قرمز دربیاد بعد آن را نوش‌جان کنید. این معجون باعث چاقی می‌شود و برای افرادی که لاغر هستند و می‌خواهند چاق شوند، استفاده می‌شود.

صمغ سدر برای شوره سر

شوره سر یکی از مشکلاتی است که علل بسیاری می‌تواند داشته باشد اما یکی از درمان‌هایی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، سدر است. گیاه سدر صمغی دارد که می‌توان آن را در آب حل و روی سر استفاده کرد. این ترکیب در افرادی که شوره سر دارند اثری معجزه آسا دارد. اگر بخواهید می‌توانید از شامپوهای آماده سدر برای این مشکل استفاده کنید.

خواص دیگر سدر که باید بدانید

همان‌طور که گفته شد، قسمت‌های مختلف سدر می‌تواند در زیبایی صورت موثر باشد. میوه سدر هم از این قاعده مستثنی نیست. البته میوه سدر با وجود آنکه برای دستگاه گوارش مفید است، می‌تواند نفاخ هم باشد اما همین میوه ترش در کسانی که جوش‌های صورت دارند یا پوست صورت‌شان چرب است اما بدن خشکی دارند می‌تواند موثر باشد. میوه سدر مقداری نفاخ است و ممکن است برای حافظه هم ضرر داشته باشد بنابراین افرادی که سابقه تشنج یا فلج دارند قبل از استفاده از این میوه باید با پزشک مشورت کنند. بد نیست بدانید که مصلح سدر سکنجبین است و اگر سدر همراه با سکنجبین خورده شود، می‌تواند ضررهایش را کم کند.

سیر ۲ حبه خرد شده/ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi
۲- یک قاشق غذا خوری بلغور جو دو سر
۳- ۱ قطره روغن درخت چای
۴- ۳ قطره آب لیمو
۵- یک قاشق غذاخوری عسل (مقدار کافی برای ساختن خمیر )

همه مواد – به جز عسل – را با هم مخلوط کرده سپس کم کم عسل را به مخلوط اضافه کرده به اندازه ای که چسبنده شود. یک لایه نازک از خمیر را روی پوست تمیز پخش کرده و اجازه دهید دو دقیقه روی پوست بماند. سپس به آرامی این ماده را از روی پوست بردارید و بعد پوست را با آب گرم بشویید. استفاده از این ماسک سیر به طور قابل توجهی به کاهش جوش های سر سیاه پوست کمک می کند.

پاک کننده سیر و گوجه فرنگی

۱- یک گوجه متوسط له شده یا رنده شده
۲- یک حبه سیر کوبیده شده
سیر و گوجه فرنگی هر دو خواص ضدعفونی کننده فوق العاده ای دارند، از آنها برای پاک سازی منافذ پوست استفاده می کنند. سیر و گوجه خرد شده را با هم مخلوط کرده سپس ، یک لایه نازک از آن را روی پوست صورت بمالید. بعد از ۲۰ دقیقه آنرا با آب ولرم از روی پوست برداشته و در نهایت با آب سرد بشویید.

درمان نقطه ای سیر

۱- یک حبه سیر خام
۲- یک کیسه پلاستیک زیپ دار کوچک برای قرار دادن سیر داخل آن
یکی از بهترین روش های مقابله با جوش داخل آشپزخانه شما قرار دارد. شما می توانید به طور موضعی جوش ها را درمان کنید.یک حبه سیر تازه را برش زده و روی محل لکه یا جوش بمالید در عرض یک روز شما می بینید که میزان ورم و قرمزی جوش کاهش چشم گیری می یابد.

سال جدید شاید برای شما هم استرس زا باشد و حتما خودتان می دانید استرس دشمن زیبایی است ! ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshiمی خواهیم به کمک طبیعت اثرات مخرب استرس ها را از بین ببریم و این بار به صورتمان شادابی بیشتری ببخشیم !

ماسک صورت جو و آووکادو

برای افرادی که مستعد جوشهای ناشی از استرس هستند، تغییرات آب و هوایی به همراه هیجانات مربوط به تعطیلات می تواند باعث تخریب پوست شود. ما ماسک صورتی احتیاج داریم که نه تنها باعث تسکین پوست شود بلکه باعث جلای روح ما نیز گردد.ما دقیقا نمی توانیم آنچه که به دنبالش هستیم را داخل فروشگاه ها پیدا کنیم پس ، ما خودمان آنرا با مواد کاملا طبیعی می سازیم. موادی ارگانیک ، ساده و بدون افزودنی های شیمیایی ، این ماسک باعث روشنی ، حفظ رطوبت و تقویت پوست شما می شود! این ماسک می تواند دوست خوبی در برابر استرس ها باشد.

موادی که برای تهیه آن نیاز دارید:
• یک عدد آووکادوی رسیده ( مرطوب کننده ، باعث ایمنی پوست در برابر فشارهای عصبی می شود)
• یک سوم فنجان جو دوسر خام ( آرامش بخش پوست)
۱ قاشق غذاخوری عسل ( خواص آنتی باکتریال باعث بیرون راندن ناخالصی ها می گردد ؛ برای درمان اگزما بسیار عالیست)
۱ قاشق غذاخوری روغن مریم گلی ( سرشار از ویتامین A ، باعث بازسازی سلولی شده و دارای خواص آرامش بخش می باشد)
۱ قاشق غذا خوری روغن ویتامین E ( افزایش دهنده باز سازی پوست ، دارای خواص ضد پیری و دارای آنتی اکسیدان می باشد )

طرز تهیه:
کلیه مواد فوق را با هم مخلوط کرده سپس روی صورت بمالید. این ماسک حدود ۱۰دقیقه باید روی پوست بماند ، در حالیکه فکر می کنید شبیه هیولای سبز رنگی شده اید ، ما به شما اطمینان می دهیم که بعد از برداشتن ماسک کاملا متوجه تغییرات خواهید شد.

  لوسیون جوان کننده برای پوست خشک

/ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi-

۲قاشق غذاخوری گلبرگ خشخاش را در ۲۰۰ میلی لیتر آب جوش بریزید، اجازه دهید برای چند ساعت بماند وسپس آن را از فیلتر رد کنید . این لوسیون برای پوست چروکیده بسیار مفید است .

۲  ماسک کدو حلوایی

۱ قاشق چای خوری آب کدو حلوایی و زرده هم زده را با هم مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت قرار دهید .ماسک را با پارچه مرطوب در آب گرم بردارید. سپس صورت را با آب سرد بشویید.
یا اینکه برش های کدوحلوایی را روی صورت قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه نگه دارید. سپس صورت را با شیر بشویید.

۳  ماسک شیر و آب انگور

نسبتهای مساوی از آب انگور و شیر سرد (حدود ¼ لیوان) را با هم مخلوط کنید. یک پارچه کتان را با مخلوط خیس کرده و روی صورت قرار دهید . روی ماسک را با حوله حمام بپوشانید. پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ماسک را شسته و یک کرم مغذی روی صورت بمالید .

۴  ماسک ویتامین

ساقه کرفس را رنده کرده و با سیب رنده شده مخلوط کنید .کمی آرد جو دوسر برای چسبندگی به آن اضافه کنید ماسک را بر روی صورت قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه نگه دارید. سپس صورت را با عصاره برگ و ساقه کرفس بشویید.

۵  ماسک جوانی

به آرامی ۱ قاشق چای خوری روغن نباتی گرم  را به ۱ زرده تخم مرغ زده شده و سفت، در حال هم زدن اضافه کنید . ½ قاشق چای خوری آب و آب لیمو به آن اضافه کنید . ۲ تا ۳ لایه از مخلوط را بر روی پوست صورت قرار دهید تا زمانی که خشک شده و ترک بخورد. ماسک را با پارچه مرطوب و گرم بردارید .از این ماسک ۱ تا ۲ بار در هفته به مدت ۶-۴ هفته استفاده کنید . سپس آن را هر ۳-۲ ماه یک بار تکرار کنید .

۶  ماسک پروتئین

۱سفیده تخم مرغ، ۱ قاشق چای خوری آب لیمو، پوست خرد شده ۱ لیمو ،۲ قاشق چای خوری جو خرد شده آماده کنید. سفیده تخم مرغ را هم بزنید و بعد بقیه مواد را با آن مخلوط کنید و روی پوست صورت به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. با کمپرس گرم آن را از روی صورت بردارید و صورت را با آب خنک بشویید.

۷  ماسک پنیر کوتاژ

۳ قاشق غذاخوری پنیر کوتاژ را با ½ قاشق چای خوری نمک و ۱ قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید و روی صورت قرار دهید. هنگامی که خشک شد به آرامی همراه با ماساژ پوست آن را بردارید . این ماسک گردش خون را بهبود می بخشد.

۸  ماسک ضد چین و چروک

۱قاشق غذاخوری آرد چاودار را با چای غلیظ یا شیر مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید . سپس ۱ زرده تخم مرغ به آن اضافه کنید. مخلوط را بر روی پوست صورت قرار دهید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس صورت را بشویید.

۹  ماسک تغذیه کننده

نصف هویج و نصف یک سیب را رنده کرده و ۱ قاشق غذاخوری پنیرکوتاژ به آن اضافه کنید . مواد را هم بزنید و مخلوط را روی پوست قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه نگهدارید، سپس صورت را خوب بشویید.

اولین چیزی که سن شما را نشان می دهد چروک های دور چشم است و چون پوست دور چشم بسیار نازک و حساس است خیلی زود آسیب می بیند، پس باید حتما مراقب پوست دور چشم باشیم حالا در هر سنی که باشیم !!دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi-1

با این کرم های دورچشم مدت بیشتری جوان بمانید

حرف مادرها همیشه درست است ، به نظر می رسد که مراقبت از دورچشم ها حتی در سنین خیلی کم می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. استفاده از یک محصول مناسب حول و حوش ۲۰ سالگی برای محکم و بی چروک ماندن چشمها بسیار مفید است. به گفته دکتر دبرا جالیمن متخصص مشهورپوست در آمریکا و نویسنده کتاب ” قوانین پوست ” استفاده از کرم دورچشم بسیار حایز اهمیت می باشد برای اینکه پلک چشم فاقد غدد چربی است و به خاطر همین بسیار نازک است و دور چشم اولین نقش را در صورت برای نشان دادن سن شما به عهده دارد. حقیقت تلخ این است که بسیاری از افراد در همان ابتدای ۲۰ سالگی متوجه خطوط نازک اطراف چشم خود می شوند. به مرور زمان که پوست شما نازک تر هم می شود کبودی زیر چشم نیز بیشتر نمایان می شود.

حتما کمی ترسیده اید اما نگران نباشید ! با توجه به تجربه دکتر جالیمن هیچوقت برای مراقبت از پوست دور چشم دیر نیست. در اینجا یک جدول زمانی برای استفاده از کرم های دورچشم باتوجه به سن و سال افراد تهیه شده است.

نوجوانی ( ۱۲- ۱۹ سالگی )

نیازی به کرم دورچشم ندارید اما همیشه از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی UV400 استفاده نمایید.

۲۰ -۳۰ سالگی

از یک کرم مرطوب کننده خوب استفاده کنید که حاوی اسید هیالورونیک یا  ceramides باشد. از این محصولات با توجه به خشکی پوست خود روزی یک یا دو مرتبه استفاده کنید. همچنین ، مطمئن شوید که حساسیتی به آن کرم ها نداشته باشید.

۳۰- ۴۰ سالگی

همزمان با استفاده از کرم دور چشم ، مصرف ویتامین C ، چای سبز و دیگر آنتی اکسیدان ها را فراموش نکنید. این کار باعث می شود که اطراف چشم روشن تر شود و تولید کلاژن در پوست تسریع گردد. شبها از کرم دور چشم استفاده کنید البته می توانید صبح ها هم دوباره کرم را تجدید کنید برای این منظور می توانید از یک کرم با فرمولاسیون سبک تر استفاده کنید تا آرایش چشم شما خراب نشود.

۴۰-۵۰ سالگی

در این سنین سعی کنید از محصولی استفاده کنید که حاوی رتینول باشد تا خطوط ریز دور چشم، بافت و حتی رنگ پوست را بهبود بخشد. همچنین باید اسید هیالورونیک هم برای حفظ رطوبت پوست داشته باشد. از کرمهای حاوی رتینول فقط شبها استفاده کنید اگر پوستتان خشک است ، می توانید روزها از کرم حاوی اسید هیالورونیک برای مرطوب نگه داشتن چشم استفاده کنید.

۵۰-۶۰ سالگی

از کرمهایی استفاده کنید که حاوی پپتید باشند ( در مواد تشکیل دهنده آن “پپتید ” مثل “پلی پپتید” و یا استیل هگزاپپتید۳ وجود داشته باشد) . پپتید باعث تحریک و تولید کلاژن پوست می شود و خطوط ریز دور چشم را کم می کند. عموما این محصولات ملایم هستند و محرک نیستند بنابراین می توانید از آنها دوبار در روز استفاده کنید.

۶۰ سال به بعد

در این سنین شما نیاز به محصولی دارید که حاوی فاکتورها رشد با نام مستعار فاکتورهای رشد اپیدرمال ( EGF) باشند. فاکتورهای رشد عبارتند از مگاپپتید که باعث رشد سلولهای پوستی شده و بیشتر اساس گیاهی دارند. ( به عنوان یک مثال سلولهای بنیادی سیب ) و یا به طور مصنوعی تولید می شوند. برای کمک به تولید دوباره پوست ، محصولاتی که حاوی فاکتورهای رشد می باشند، نمای ظاهری خطوط دورچشم و چین و چروکها را بهبود می دهد . روزی دوبار از این کرمها استفاده نمایید ؛ اگر دورچشمتان کدر است محصولی که حاوی کافئین است می تواند موثر باشد.

دو محصول برای چشم

سرمها در مقابل کرم ها؛ سرم ها چون فرمول ساده تری دارند، برای استفاده روزانه و برای افرادی که پوست چرب دارندمناسبترند. سرمها به طور مجزا برای دور چشم استفاده می شوند اما استثناهایی هم وجود دارد. مثلا اگر می خواهید از سرمهای ضد پیری در شب استفاده کنید، بهتر است یک لایه کرم روی آن قرار گیرد مخصوصا اگر پوستتان خیلی خشک باشد.
فرمولهای کلینیکی در مقایسه با فرمولهای داروخانه ای و گزینه های فروشگاهی:
به گفته دکتر جالیمن هر سه مورد ذکر شده می توانند بسته به موادی که پوستتان نیاز دارد ، موثر باشند. اگر فقط به دنبال یک کرم مرطوب کننده هستید، فرق چندانی بین محصولات مارک دار و معمولی وجود ندارد. اگر به دنبال یک کرم رتینول هستید ، می توانید از محصولاتی استفاده کنید که علی رغم ارزان بودن موثر هم هستند. اما اگر به دنبال محصولات گران قیمتی مثل فاکتورهای رشد هستید ، مجبورید کمی دست و دلباز باشید. کرمهایی که در مطب های پزشکان وجود دارند ، معمولا غلظت بالاتری دارند.

خرید یک مرطوب کننده آسان به نظر می رسد اما امروزه گوناگونی روشهای مراقبت از پوست شگفت انگیز است,شما خیلی سریع می فهمید که انتخاب مرطوب کننده می تواند گیج کننده باشد و حتما به یک راهنما نیاز دارید !!

دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi1

خرید یک مرطوب کننده آسان به نظر می رسد اما امروزه گوناگونی روشهای مراقبت از پوست شگفت انگیز است,شما خیلی سریع می فهمید که انتخاب مرطوب کننده می تواند گیج کننده باشد.کرم های صورت , بدن , مرطوب کننده های سطحی ،لوسیونها و پماد هایی برای خشکی ,حساسیت,نرمی یا ضمختی پوست ,به علاوه ترکیبات ضد چروک , ضد آفتاب…. حتی چیزهای خیلی گیج کننده تر از این نیز وجود دارند!!!

چطور شما یک مرطوب کننده مناسب برای پوستتان انتخاب می کنید؟برای یافتن پاسخ از یک متخصص پوست خواستیم تا مارا راهنمایی کند:

مرطوب کننده های پوست : کرم , لوسیون یا پماد؟

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید, شما باید از یک مرطوب کننده استفاده کنید.غلظت مرطوب کننده که شما انتخاب می کنید به نوع پوستتان بستگی دارد.اگر شما پوست خشک و حساس دارید, احتمالا می خواهید رطوبت را با یک پماد پرچرب حفظ کنید.کرم ها رقیق تر هستند و به آبرسانی کمک می کنند وبرای پوستهای نرمال خوب هستند.لوسیون ها جزء ضعیف ترین ها هستند(آب جزء ترکیبات اصلی شان محسوب می شود) وبا پوستهای چرب سازگار هستند.

شما بایدغلظت مرطوب کننده را با توجه به زمان یا مکانی که برای پوستتان استفاده می کنید ،مشخص کنید.انتخاب یک مرطوب کننده ضعیف تر برای روز وقوی تر برای شب یا انتخاب یک کرم غلیظ تر برای بدنتان و یک لوسیون مرطوب کننده ضعیف تر برای صورتتان.شما همینطور به مرطوب کننده های هیدراتی رقیقتر در طول ماه های تابستان نیاز خواهید داشت.

انتخاب مرطوب کننده : دنبال چه هستید؟!

از این دستورالعمل برای انتخاب مرطوب کننده مناسب با نوع پوستتان استفاده کنید:

ضد آفتاب: مهم نیست چه نوع پوستی دارید,هر متخصص پوستی به شما یک کرم با۵۰ spf پیشنهاد می دهد.اگر می خواهید آن را برای صورتتان نیزاستفاده کنید,متخصص به شما یک کرم با رایحه خوش و  spf 30  راپیشنهاد می دهد.

آنتی اکسیدان ها: مرطوب کننده های با آنتی اکسیدان مثل چای سبز,بابونه یاعصاره ریشه شیرین بیان، هر پوستی را سالم وشاداب نگه می دارد.آنتی اکسیدانها به خنثی شدن رادیکاهای آزاد ،یعنی همان مولکولهایی که سلولهای پوست را از بین می برند کمک می کنند.

برای پوست مستعد جوش یا چرب: کارولین جاکوب متخصص پوست در شیکاگو می گوید من اسیدهای آلفاهیدروکسی  را که ضدچروک هستند می پسندم.اگر شما مستعد جوش هستید, باید مرطوب کننده غیر کامدوژنیک که منافذ پوست را نمی بندد استفاده کنید.

برای پوست خشک: منظور از مرطوب کنندهای قوی تر, ترکیبات مشابه اسید هیالورونیک و دیمیتکون است که آب پوست را حفظ می کند . گلیسیرین,پروپیلن گلیکول, پروتئین ها و اوره به جذب آب توسط پوست کمک می کند ،در حالی که نانولین , روغن های معدنی و پترولاتیوم رطوبت را نگه میدارد.

برای پوستهای حساس: از هایپوآلرژنیک و مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید.بطور کلی از ترکیبی که شامل کمتر از ۱۰ نوع ماده باشد استفاده کنید.ترکیبات کمتر به معنی فعل و انفعال کمتر برای پوستهای حساس می باشد.

برای خارش پوست : اگر کرم مرطوب کننده هایپوارگانیک خارش را تسکین نداد,کرم هایدروکورتیزون استروید ۱درصد را برای یک هفته نه بیشتر روی صورتتان امتحان کنید.اگر این مورد هم مشکل شما را برطرف نکرد باید با پزشک معالجتان صحبت کنید و در این صورت شما مشکل جدی دارید.

چیزهایی که باید از آنها اجتناب کنید!

ترکیبات بیشتر رطوبت بهتر ایجاد نمی کنند,در اینجا مواردی ذکر شده که بایداز آنها اجتناب کنید:

– رنگها و عطرها:

برای مرطوب کردن هر پوستی, خشک ,حساس یا مختلط، اکثر متخصصین پیشنهاد می کنند ازترکیبات نامناسب و تحریک کننده مثل رنگ های اضافی و عطرهااجتناب کنید.عوامل آنتی باکتریال برای روغنهای حیاتی صورت می توانند نامناسب و نامطلوب باشند.

برای جلوگیری ازجوش عصبی:

متخصصین پیشنهاد می کنند از مرطوب کننده های با لانولین,روغنهای معدنی وبراق کننده ها اجتناب کنید.اینها می توانند منافذ پوست را مسدود کرده و سبب جوش صورت شوند ، اینها برای بدن مناسب تر از صورت هستند.

برای پوست خشک وحساس:

از اسیدهای هیدروکسی آلفا, گلیکولیک اسید, ریتونیک اسید,اسیدهای سالیسیک اجتناب کنید.این ترکیبات عمیقا داخل پوست نفوذ کرده وسبب مشکلاتی می شوند.از تولیداتی که شامل مواد الکلی هستند تا جای ممکن دوری کنید.

برای پوست خارش دار:

استفاده از کرم های استروئیدی یا روغنی را به یک یا دوبار در هفته محدود کنید، مگر اینکه پزشکتان تجویز کرده باشد.استفاده بیش از حد از کرم های استروئیدی پوست را نازک کرده و منجربه مشکلات پوستی دیگری می شود.

اگر شما اگزما یا ترک پوستی دارید:

از مرطوب کننده هایی که شامل اسید های لاکتیک و اوره هستند دوری کنید.علی رغم اینکه این ترکیبات برای پوست های خشک خوب هستند ,آنها تحریکات پوستی را افزایش می دهند .

– سه نکته برای تامین رطوبت پوستتان:

برای گرفتن نتیجه بهتر از مرطوب کننده صورت و بدن به این نکات توجه کنید :

– اگر نیاز دارید بیشتر از یک مرطوب کننده استفاده کنید.

-هیچکسی به یک قفسه پر از مرطوب کننده ها نیاز ندارد اما یک لوسیون کم چرب برای صورت و یک کرم پرچرب برای بدن یک انتخاب درست برای مراقبت از پوست محسوب می شود.

-از مرطوب کننده ها زمانی که پوستتان هنوز کمی نم دارد استفاده کنید.بدنتان را با مرطوب کننده مورد علاقه تان بعد از حمام یا دوش نرم کنید و بطور مناسب پوستتان را خشک کنید.

از مرطوب کننده های دو منظوره استفاده کنید:

مطمئن شوید که مرطوب کننده تان شامل فاکتور محافظ در مقابل نور آفتاب۵۰ spf یا بالاتر باشد.می خواهید ضد چروک هم باشد؟ بر اساس توصیه ها ویتامین A یا اسیدهیدروکسی آلفا مناسب است.حتی اگردوست دارید رنگ چهره خود را تغییر دهید، دنبال یک کرم مرطوب کننده رنگی متناسب با رنگ چهره خود باشید.

برای زیبا بودن نیازی به صرف هزینه بالا برای روش های زیبایی گران قیمت نیست! بهتر است تاازدرمان های طبیعی خانگی استفاده کنید . خودتان به راحتی می توانید آنها را انجام دهید ، تقریبا هزینه ای ندارد و برای همه قابل دسترس است . پیشنهاد می کنیم روش های پیشنهادی ما برای درمان های طبیعی را حتما امتحان کنید .
ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi
ترکیبات طبیعی استفاده شده برای درمان های طبیعی می تواند اثرات شگفت انگیزی بر پوست ، موو ناخن های شما بگذارد اگر به درستی مخلوط شده و به کارگرفته شود . به علاوه اگر به درمان های زیبایی ارزان و موثر نیاز دارید هیچ انتخابی بهتر از درمان های زیبایی طبیعی و خانگی نیست. سری درمان های طبیعی زیر را در زمره کارهای روزانه خود قرار دهید تا به زیبایی خود توان وزندگی تازه بدهید
پاک کننده پرتغالی

گوشت و آب یک پرتغال متوسط را با دو قاشق مربا خوری آرد ذرت مخلوط کنید. مخلوط را با حرکات دایره وار روی صورت خود بمالید و برای دو دقیقه بگذارید تا بماند .سپس با آب گرم بشویید .از این اسکراب ۲ بار در هفته برای بازسازی رنگ چهره و پاکسازی سلول های مرده استفاده کنید

شوینده سرکه ای مو

از سرکه رقیق شده برای شستشو موهای خود استفاده کنید .این اکسیر طبیعی گیسوان شما را سالم و درخشان نگه می دارد .تنها پس از چندین بار استفاده شما متوجه اثرات مثبت آن خواهید شد .

ماسک صورت هندوانه

یکی از بهترین اکسیرهای زیبایی طبیعی خانگی هندوانه است ، به خاطر اینکه می تواند خود را با هر نوع پوستی وفق دهد . ۲ قاشق آب هندوانه را با همان مقدار آب آهک و ۱ قاشق مربا خوری عسل مخلوط کنید . مخلوط حاصل را به صورت خود بمالید و پس از ۱۵-۲۰ دقیقه با آب گرم شستشو دهید .

روغن بادام برای دست مخملی

کمی از روغن بادام را به پوست دست خود بمالید ودست خود را در حوله برای ۱۵-۲۰دقیقه بپیچید. . سپس دستان خود راتنها با کیسه حمام پاک کنید و یا با آب گرم شستشو دهید تا روغن های اضافی پاک شوند . روغن بادام سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان هاست که برای رطوبت پوست و جلوگیری از پیری ضروری است .

ماسک مو تخم مرغ

ماسک-دکتر-سعید-علی-بخشی-Dr.-Saeid-Alibakhshi

در زمانی که به روش درمانی سریعی نیاز دارید که بتواند موهای شما را پس از اولین جلسه به راستی براق کند ، ماسک مو طبیعی دست ساز ساخته شده از تخم مرغ دقیقا آن چیزست که شما نیاز دارید. ۱ تخم مرغ ، ۲ قاشق از روغن کنجد، و ۲ قاشق روغن نارگیل را مخلوط کرده و برای ۱۰-۱۵ دقیقه روی موهای خشک قرار دهید . سپس با شامپوی دلخواه خود موها را بشویید

سوالات متداول آشنایی با ماسک های پوست

ماسک‌ های مرطوب‌ کننده باید دو بار در هفته استفاده شوند، اما اگر در آب و هوایی خیلی گرم، سرد یا خشک زندگی می ‌کنید و پوست ‌تان خشک شده است باید از ماسک ‌های مرطوب‌ کننده به طور روزانه استفاده کنید.
در رابطه با ماسک‌ های روشن ‌کننده پوست باید به این نکته توجه کرد که این ماسک ‌ها حاوی مواد لایه ‌بردار و ملتهب‌ کننده هستند که استفاده بیش از حد از آن ها می ‌تواند مُضر باشد. در مورد ماسک‌ های پاک ‌کننده هم باید گفت استفاده بیش از اندازه می ‌تواند به پوست آسیب برساند.

ابتدا هر نوع آرایشی را از روی پوست ‌تان پاک کنید. بعد در یک فضای مرطوب‌ و گرم مانند حمام قرار بگیرید تا منافذ صورت ‌تان باز شود. حتی می ‌توانید بعد از حمام کردن، صورت‌ تان را لیف بزنید تا سلول‌ های مرده از روی آن پاک شده و راه برای ورود ترکیبات فعال باز شود.
در صورتی که مایل هستید از ماسک‌ های مرطوب‌ کننده استفاده کنید لایه ‌ای ضخیم از ماسک را روی پوست صورت و گردن بمالید تا پوست آن چه را نیاز دارد جذب کند. می‌ توانید از سمت پایین به بالا برای کشیدن پوست به سمت بالا و وارد کردن مواد فعال به عمق پوست، صورت و گردن را ماساژ دهید.
به این مساله توجه داشته باشید که نباید مواد را به اطراف چشم که پوست آن بسیار نازک است بمالید چون در این صورت احتمال تورم و تحریک پوست وجود دارد.

زمانی که ماسک باید روی صورت استراحت کند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است. اگر از ماسک آب‌ رسان استفاده می‌ کنید یا تقویت‌ کننده، می ‌توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما در مورد ماسک‌ های تمیز کننده یا روشن ‌کننده باید آن را در زمان معین نوشته شده روی بسته پاک کرد چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوست وجود دارد.
اگر این نوع ماسک ‌ها را به موقع از روی پوست پاک نکنید، حس گزش و سوزش خواهید کرد.

به محض آن که از ماسک استفاده کنید می ‌توانید اثرات فوق‌ العاده آن را ببینید. پس از استفاده، پوست، تازه، نرم و زیبا می‌ شود اما تمامی این آثار فردای روز استفاده، ناپدید خواهند شد.
این آثار تنها زمانی باقی می ‌مانند که شما به طور مرتب از ماسک ‌ها استفاده کنید و مواد فعال آن بتوانند وارد پوست شده و تاثیر کنند.