کک مک و لک های پوستی ، علل،پیشگیری و درمانکک-و-مک-1

پوست خوب نباید چین و چروک و لک داشته باشد و طراوت و تازگی آن نیز همیشه باید حفظ شود. البته گاهی این موارد می تواند نشانه بیماری ها و مشکلات پوستی خاصی باشد.

تیرگی پوست و علل آن | کک مک و لک های پوستی

لک های پوستی به علل مختلفی ایجاد می شود و انواع متفاوتی دارد؛ کک و مک ، لک های ناشی از آفتاب لک های ناشی از بارداری ، مصرف داروها و افزایش سن از انواع لک های پوستی می باشند. شیوه درمان و برطرف کردن هر یک از این لک ها هم با توجه به علت ایجاد آن متفاوت خواهد بود.

ادامه مطلب کک مک و لک های پوستی ، علل و درمانکک-و-مک-2

پوست بدن به ویژه در ناحیه صورت و دست ها از اعضای مهم بدن است که از میزان حساسیت بالایی برخوردار بوده و به لحاظ درونی و بیرونی آسیب پذیر است. مشکلات عصبی و تنش های روحی، تغذیه، بیماری های داخلی به ویژه ناراحتی های گوارشی، نور مستقیم آفتاب، سرما و گرمای شدید هوا، بارداری و پیری تاثیرات مستقیمی بر تغییر رنگ پوست و ایجاد لک یا کک ومک و نازیبایی پوست دارد و موجب پیدایش لک در ابعاد و رنگ های مختلفی بر سطح آن می شود.

لک های پوستی معمولاً به سه رنگ قهوه ای روشن یا تیره و یا مایل به خاکستری و حتی سیاه رنگ روی پوست ایجاد می شوند. بیشتر لک ها در معرض نور آفتاب در قسمت هایی مثل صورت، گردن، ساعد و پشت دست ها ایجاد می شوند.

پوست خوب نباید چین و چروک و لک داشته باشد و طراوت و تازگی آن نیز همیشه باید حفظ شود. البته گاهی این موارد می تواند نشانه بیماری ها و مشکلات پوستی خاصی باشد، ولی اکثرا فقط از نظر زیبایی دردسرساز است و خطری فرد را تهدید نمی کند. لک های پوستی یکی از همین موارد است که در بسیاری از مواقع، افراد را نگران می کند و آنها را به فکر روش های درمان و برطرف کردن لک می اندازد.

لک های پوستی به علل مختلفی ایجاد می شود و انواع متفاوتی دارد؛ کک و مک ، لک های ناشی از آفتاب لک های ناشی از بارداری ، مصرف داروها و افزایش سن از انواع لک های پوستی می باشند. شیوه درمان و برطرف کردن هر یک از این لک ها هم با توجه به علت ایجاد آن متفاوت خواهد بود.

لک هایی در دوران بارداری

این لک ها که ممکن است در دوران بارداری ایجاد شود، در اغلب موارد پس از بارداری و زایمان بهبود می یابد. البته درصد کمی از این لک ها هم ممکن است باقی مانده و برای برطرف کردن آنها درمانی به نسبت طولانی مدت نیاز باشد.

لک های دوران بارداری در صورتی که در معرض آفتاب قرار بگیرد، پررنگ تر خواهد شد و به همین دلیل یکی از شیوه های بهبود این لک ها، اجتناب از قرار گرفتن زیر نور خورشید است. مصرف قرص های ضد بارداری، حاملگی و زمینه های ژنتیکی در بروز این لک ها موثر خواهد بود.

کک و مک

کک-و-مک-3

کک و مک، لکه های کوچک یک تا سه میلی متری گرد یا بیضی شکل و یا حتی با حدود نامشخص هستند که به رنگ قهوه ای روشن و تیره در پوست ایجاد می شوند.

معمولاً در مناطقی از پوست که در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سینه به وجود می آید. کک و مک در هر سنی ممکن است ایجاد شود ولی بیشتر در سنین بچگی و جوانی در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهای قرمز داشته باشند، بروز می کند. در فصل بهار و تابستان کک و مک بروز پیدا می کند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر می شود و در ماه های زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن تر می شود. کک و مک به علت فعال شدن سلول های رنگدانه ای پوست در معرض نور ایجاد می شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش کافی در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از کرم های ضدآفتاب و کلاه استفاده کنند. کک و مک معمولاً درمان نمی شود و نیازی به درمان ندارد.

ولی قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از کرم ضدآفتاب جهت پیشگیری از تشدید آن کافی است. به طور کلی در مورد افرادی که از این بابت رنج می برند می توان راه های مختلفی برای درمان ارائه داد که از جمله کرم های رنگ بر، Peeling و لیزر است. با این حال کک و مک با هر روشی که کم رنگ یا بی رنگ شود، به محض قرار گرفتن شخص در معرض نور آفتاب و نداشتن پوشش کافی جهت محافظت از نور خورشید، دوباره عود می کند.

لک های پیری:کک-و-مک-4

در اکثر افرادی که دارای پوست روشن هستند در سنین حدود شصت سالگی یا بالاتر، لکه های قهوه ای یکدست کوچک تا حدود یک سانتی متر و گاهی بزرگ تر روی صورت، پشت دست ها و مناطقی که در معرض تابش نور هستند، ایجاد می شود که در اصطلاح علمی به آن (Senile Lentigo) می گویند. البته این لک ها فقط خاص دوران پیری نیستند بلکه به دنبال آفتاب سوختگی های شدید در جوانان هم به وجود می آیند.

در سنین بالا لک های مشابه لک پیری هم روی پوست به وجود می آیند که برجستگی مختصری دارند و روی سطح آنها زگیلی شکل است و گاهی اندازه آنها به چندین سانتی متر هم می رسد و رنگ آنها بین قهوه ای روشن تا تیره و حتی سیاه رنگ متغیر است.این فرم لک ها را سبورئیک کراتوزیس می نامند که اگرچه ظاهر زیبایی ندارند ولی هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند.

آفتاب

کک-و-مک-5

لک های ناشی از آفتاب معمولا در اثر افزایش سن ایجاد شده و در ناحیه پشت دست ها یا صورت و قسمت هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند، دیده می شود. این لک ها، لک های قهوه ای کمرنگی می باشند که گاهی امکان برجستگی تدریجی آنها وجود دارد ؛ با این وجود خوش خیم بوده و خطری ندارند.

وجود چنین لک هایی فقط از نظر زیبایی برای فرد مشکل ساز خواهد شد و به همین دلیل برای برطرف کردن شان از درمان های دارویی استفاده نمی شود بلکه می توان آنها را سوزاند یا منجمد کرد. لایه برداری و لیزر هم از دیگر شیوه هایی است که به کمک آن می توان لک ها را از بین برد.

لک های ناشی از مصرف دارو

مصرف بعضی داروها می تواند موجب بروز لک های پوستی شود و این لک ها که اغلب در پوست صورت وجود دارد، با نور خورشید پررنگ تر و بیشتر خواهد شد. با قطع دارو البته این لک ها تا حد زیادی بهبود می یابد و حتی ممکن است کمرنگ تر و محو شود.

لک های ناشی از بیماری

برخی از لک ها نیز به دلیل بیماری های داخلی بروز می کنند که در این گونه موارد ابتدا باید بیماری اصلی را شناسایی و درمان کرد و بعد با قطع داروها، به درمان لک ها پرداخت. در صورتی که لک ها بهبود پیدا نکنند به روش لک های حاملگی با تجویز کرم های مخصوص، ضایعات را از بین می بریم.

بعضی از بیماری های پوستی مانند «لیکن پلان» نیز می توانند لک هایی در صورت یا نواحی دیگر بدن ایجاد کنند. این لک ها ممکن است قهوه ای و وسیع بوده و تعدادشان نیز می تواند افزایش یابد.

لک های ناشی از تغذیه نادرست

تغذیه صحیح هم از دیگر عوامل موثر در حفظ سلامت و شادابی پوست است و بی شک، کمبود برخی از مواد غذایی می تواند یکی از عوامل ایجاد لک های پوستی باشد. ویتامینی که کمبود آن در بدن می تواند موجب بروز لک های پوستی شود، ویتامین B12 است و معمولا سایر مسائل تغذیه ای چندان نقشی در این زمینه ندارد.

لک های مختلف ، درمانهای متفاوت

در یک تقسیم بندی کلی، کک و مک، لک های دوران بارداری و لک های ناشی از آفتاب و افزایش سن انواع مختلف لک های پوستی را تشکیل می دهد که هر کدام به شیوه خاص درمان نیاز دارند.

آفتاب انواع لک ها را پررنگ تر می کند، به همین دلیل استفاده از کرم ضدآفتاب، پایه و اساس روش های درمانی لک های پوستی است.

استفاده از داروهای ضدلک و کرم های لایه بردار نیز با تجویز پزشک می تواند در درمان این لک ها موثر باشد. البته، در صورتی که دارو موثر نباشد لایه برداری و لیزر می تواند به طور نسبی و نه به طور کامل و صددرصد، لک ها را کمرنگ یا محو کند. احتمال برگشت لک های پوستی زیاد است، ولی اگر فرد به خوبی از ضدآفتاب ها استفاده کند و مراقبت های لازم را انجام دهد، احتمال برگشت این لک ها بسیار کاهش می یابد.

لک های خطرناک

کک-و-مک-6

گاهی کوچک ترین تغییری در بدن می تواند نشان دهنده مشکلی جدی و بزرگ باشد. لک های پوستی هم همین طور است و خیلی ها نگران بدخیم شدن شان هستند. «ملانوما» که بدخیم ترین سرطان پوست است از خال های پوستی یا گاهی هم خودبه خود ایجاد می شود. در مواردی هم ممکن است ابتدا ملانوما به صورت یک لک پوستی قهوه ای نمایان شود که بتدریج برجسته و تیره تر می شود. البته این لک ها از همان ابتدا چند رنگی است، به طوری که قسمت هایی از آن تیره تر یا روشن تر و پررنگ تر یا کمرنگ تر است.

وجود چنین لک های پوستی در سنین بالا اهمیت خاصی دارد، ولی در سنین پایین تر معمولا مشکل آفرین نخواهد شد. بنابراین در صورت ایجاد لک هایی که احتمال بدخیمی آنها وجود دارد باید به پزشک مراجعه شود و به موقع اقدامات درمانی لازم را انجام گیرد. فرم دیگر لک های پوستی «اکتینیک کراتوزیس» است. لک های قهوه ای به اندازه کوچک یا بزرگ که روی پوست و در مناطقی که در معرض نور قرار دارد، ایجاد می شوند. رنگ این نوع لک ها قهوه ای کمرنگ تا پررنگ و در برخی نواحی قرمز است و موقع لمس، خشن هستند و ممکن است بعدها به سرطان پوست تبدیل شوند. نوعی سرطان پوستی هم هست که به صورت لک های قهوه ای ابتدا روی پوست ظاهر می شود.

درمان لک:

برخی لک ها به راحتی با لیزر از بین می روند و بعد از درمان هیچ اثری از آنها روی پوست نمی ماند. مثل کک و مک ها و لک های پیری، سبورئیک کراتوزیس و… ولی برخی لک ها دارای این خصوصیت هستند که وقتی شخص در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرد دوباره برمی گردند مثل کک و مک که این نشان دهنده اثر موقت لیزر نیست. بلکه لیزر لک ها را از بین برده ولی تابش نور باعث عود آنها یا ایجاد لک های دیگر می شود.

مزیت لیزر بر روش های دیگر درمانی این است که:

  1. سریع تر عمل می کند و زودتر فرد را به نتیجه دلخواه می رساند.
  2. بعد از لیزردرمانی، پوست سریع تر ترمیم می شود.
  3. به دنبال درمان، هیچ اثری روی پوست باقی نمی ماند و جای کک و مک ها یا لک ها مشخص نمی شود.
  4. اما در مورد لک های حاملگی یا لک هایی که به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب روی پوست ایجاد می شوند، درمان با لیزر گاهی نتیجه بسیار خوب و گاهی نتیجه بدی می دهد و حتی ممکن است ضایعه لک بدتر شود. پس در این گونه موارد بهتر است از درمان لیزری استفاده نشود و یا خیلی با احتیاط این کار را انجام دهند.