موهای زائد ، علل و روشهای درمانی

موهای-زاید-5

اکثر بانوانی که مشکل موهای زائد مواجهند، بدون توجه به علت زمینه ساز این پدیده با انواع و اقسام روش‌های غیر علمی دردناک و غیر دردناک اقدام از بین بردن موهای زائد می کنند.
هیرسوتیسم Hirsutism ، موهای زائد در بانوان

موهای-زاید-6

ادامه مطلب علل و درمان موهای زائد

موهای-زاید-3

موهای زائد در صورت، شکم، ران ها و سینه زنان مشکل نسبتا شایعی است. این مشکل معمولا” بعد از بلوغ خود را نشان می دهد و علاوه بر ایجاد مشکلات زیبایی در فرد می تواند منجر به ایجاد مشکلات روحی و کاهش اعتماد به نفس و حتی مشکلات خانوادگی و زناشویی گردد. این مشکل حدود ۱۰ درصد زنان و دختران را آزار می دهد.
اکثر بانوانی که مشکل موی زائد مواجهند، بدون توجه به علت زمینه ساز این پدیده با انواع و اقسام روش‌های غیر علمی دردناک و غیر دردناک اقدام از بین بردن موهای زائد می کنند. اما چون در بسیاری از موارد علت اصلی برطرف نشده، پس از مدت کوتاهی همه چیز به حالت اول باز گشته و حتی ممکن است اوضاع بدتر از روز اول شود.

این حالت از نظر علمی هیرسوتیسم Hirsutism یا پرموئی نام دارد. البته شایان ذکر است که موهای صورت و بدن یک خانم به طور طبیعی باید کمرنگ و نازک بوده و به آسانی قابل دیدن نباشند این موها از نظر علمی موهای کرکی یا ویلوس نام دارد. اما چنانچه موهای صورت شما به خصوص در ناحیه ریش و سبیل تیره و سیاه رنگ با الگوی مردانه باشد به آنها موی ترمینال گفته می شود و نشانه یک مشکل زمینه ای است و حتما باید برای بررسی عامل زمینه ساز به پزشک مراجعه نمائید.

علت ایجاد موهای زائد در خانم‌ها، تحریک پیاز مو توسط تستوسترون یا سایر آندروژن‌ها (هورمون‌های مردانه) می باشد. نکته بسیار مهم این است که در بدن خانم ها مقادیر بسیار کمی هورمون مردانه تولید می شود و چنانچه سطح این هورمون بالاتر از حد طبیعی باشد این بیماری ایجاد می گردد. نکته دیگری که باید به آن توجه نمود این است که گاهی مواقع سطح هورمون مردانه بالا نیست ولی هیرسوتیسم ایجاد می گردد که این حالت ناشی از افزایش حساسیت گیرنده‌های پوست آن نواحی، نسبت به تستوسترون است. درمان این گروه معمولا دشوار تر است.

درصورتی که هیرسوتیسم ناشی از بالارفتن هورمون مردانه باشد معمولا علائم دیگری نیز در همراهی با موی زائد در زنان دیده می شود که این علائم عبارتند از: قاعدگی های کم، نامنظم یا قطع شده، جوش‌های مقاوم به درمان، خشونت صدا، عقب رفتن خط رویش موهای سر، کاهش اندازه پستان‌ها یا بزرگ شدن کلیتوریس

علل زمینه ساز هیرسوتیسم عبارتند از: مشکلات تخمدانی نظیر تخمدان پلی کیستیک، بیماری های غده فوق کلیوی یا هیپوفیر، مصرف بعضی از داروها مثل فنی توئین یا قرص های پیشگیری از بارداری و هورمونی

اما اگر قاعدگی شکل طبیعی دارد بیشتر احتمال دارد که هیرسوتیسم ژنتیکی مطرح باشد که معمولا درمان دشوارتری دارد.

موهای زائد در خانم ها از نظر شدت دارای درجات مختلفی است. زنی با هیرسوتیسم خفیف ممکن است علائم رویش موی تیره در روی لب فوقانی، چانه، اطراف پستان‌ها یا روی شکم داشته باشد. هیرسوتیسم پیشرفته تر منجر به رشد مو در پشت، شانه ها، جناغ سینه و بالای شکم می شود. این نوع هیرسوتیسم بیشتر اوقات در هنگام بلوغ ایجاد می‌شود وعلت آن تغییرات هورمونی شدیدی است که در این دوران ایجاد می شود.

درجه بندی شدت هیرسوتیسم (موی زائد) در زنان

موهای-زاید-2

برای تشخیص حتماً باید به یک پزشک مراجعه شود. پزشک علاوه بر سوالاتی در مورد تاریخچه پزشکی، مصرف داروها با توجه خاص به چرخه‌های قاعدگی‌، معاینه بالینی برای درجه بندی شدت ضایعات انجام می گیرد. در صورت لزوم آزمایشات پاراکلینیکی برای بررسی سطح هورمون مردانه نیز باید انجام شود. در صورتی که موهای زائد و بی نظمی قاعدگی ها جدیداً و ناگهانی اتفاق افتاده ، ممکن است نیاز به بررسی در مورد مشکلات بالقوه خطرناکتری مانند تومور تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی یا هیپوفیز باشد.

هیرسوتیسم پیش از بلوغ در دخترها که به طور ناگهانی رخ می‌دهد حتما باید از نظر مشکلات زمینه ای بررسی گردد. در پاره ای از موارد موهای زائد شکل خانوادگی دارد که در این موارد درمان دشوارتر بوده و نیازمند پیگیری های بیشتر است.

برای درمان هیرسوتیسم چه باید کرد؟

موهای-زاید-1

اکثر علل زمینه ساز هیرسوتیسم در تمام دوران زندگی یک زن وجود دارند لذا درمان باید طولانی مدت بوده و گاهی تا زمان یائیسگی و حتی بعد از آن ادامه یابد. اما بیشتر زنان به درمان های دارویی در صورتی‌ که چند ماه یا بیشتر ادامه یابد، پاسخ می دهند و موی زائد جدیدی ایجاد نمی گردد یا بیماری پیشرفت نمی کند حتی ممکن است بخشی از موها از بین بروند.

برای اکثر زنان از بین بردن موهای زائد به خصوص در صورت، سینه ها و شکم اهمیت زیادی دارد اما با از بین بردن ظاهری آنها بدون توجه به علت زمینه ساز، بیماری از بین رفته و فرد فقط برای کوتاه مدت احساس رضایت خواهد نمود. پس ضرورت دارد که حتما توسط پزشک بررسی های دقیق به عمل آید تا عامل زمینه ساز شناسایی و درمان گردد. برای درمان قطعی علاوه بر کنترل هورمون های مردانه، باید موهای زائد موجود، توسط روش های مختلفی نظیر الکترولیز، یا لیزر از بین بروند.

مقابله با موهای زائد:

موهای-زاید-4

1. کاهش وزن
  2. داروها
  3. تراشیدن مو
  4. کرم های موبر
  5. بند انداختن و استفاده از موم ( وکس کردن )
  6. الکترولیز
  7. لیزر