مزوتراپی | تزریق میکرو دوز دارو در بافت هدف

مکانیسم مزوتراپی | مزوتراپی روشی اثر بخش

همانطور که می دانید کلیه داروهای خوراکی یا کرم و محلولهای موضعی به سختی از پوست جذب می شوند و مقدار کمی از دارو به ناحیه زیر پوست می رسد ، در تکنیـــــــــک مزوتراپی داروهای مورد نیاز برای درمان چاقی و یا ریزش مــــو یا جوان سازی صورت ، مستقیم با یک دستگاه با درد بسیار کم وکاملا قابل تحمل به زیر پوســـــت تزریق می شود.

ادامه مطلب مزوتراپی | روش ،کاربرد، مراقبت و عوارض

مزوتراپی چیست؟

مزوتراپی تکنیکی پزشکی است که در آن مقادیر بسیار کم دارو ( Micro doses) در عمق های مختلف پوست به صورت مکرر تزریق می گردد و بر اساس نوع داروی مورد استفاده نتیجه درمانی خاصی گرفته می شود.

روش درمان مزوتراپی

در طی مزوتراپی داروی مورد نظر جهت درمان مشکل پوستی شما در حجم های بسیار اندک ( میکرولیتر) توسط سوزن های بسیار باریک در مزودرم تزریق می شود . این تزریق بدون درد یا با درد بسیار اندک می باشد.

موارد کاربرد مزوتراپی در پوست و زیبایی

مزوتراپی در حیطه های مختلف پزشکی از جمله تسکین درد در کلینک های درد، درمان آسیب های ورزشی، درمان بیماری های عصبی، روماتولوژی، بیماری های عفونی، بیماری های عروقی، ترک اعتیاد، تقویت سیستم ایمنی و سرانجام بیماری های پوست و زیبایی استفاده می شود.
مزایای استفاده از این روش علاوه بر افزایش اثر دارو( به علت کاشته شدن دارو دقیقاٌ در محلی که انتظار اثر بخشی داریم)، شامل: کاهش عوارض سیستمیک مصرف داروها به صورت خوراکی یا تزریقی، استفاده از دوزهای بسیار کمتر نسبت به دوز مورد استفاده در روش های خوراکی یا تزریقی، عدم تحریک واکنش های عمومی بدن، عدم عبور دارو از دستگاه گوارش و فیلتره شدن در کبد، کاهش سمّیت داروها و … می باشد.

کاربردهای مزوتراپی متعدد می باشد، غیر تهاجمی بودن این روش نسبت به روش های جراحی سبب گشته است که سالانه تعداد زیادی از بیماران به خیل طرفداران آن بپیوندند.

مزوتراپی

موارد استفاده از مزوتراپی در پوست و زیبایی عبارتند از:

• درمان شلی و افتادگی پوست
  • جوان سازی پوست
  • رفع چروک های ظریف
  • درمان ترک های ناشی از بارداری یا افزایش وزن( تنها ترک های صورتی یا قرمز رنگ)
  • درمان سلولیت و چاقی های موضعی
  • درمان اسکارهای هیپروتروفیک و کلوئید
  • درمان لیپودیستروفی( پف زیر چشم و غبغب و…)
  • درمان ریزش موها ی هورمونی و غیر هورمونی و مردانه و زنانه و بیماری های دیگری چون کک و مک، آکنه، لکه های تیره پوستی و … که در روند تحقیقات قرار دارند.

نکات قابل توجه قبل از انجام مزوتراپی

• از مصرف آسپرین و مسکن هایی چون ایندومتاسین، ایبوپروفن، VitE و … از ۴ روز قبل خودداری کنید.
  • انجام میکرودرم ابرشن قبل از مزوتراپی سرعت تأثیر آنرا بیشتر می نماید. همچنین انجام آن در درمان ترک های بارداری یا چاقی الزامی است.
  • تنها ترک های قرمز و صورتی رنگ توسط این روش مورد درمان قرار می گیرد.
  • در دوره های قاعدگی به علت افزایش احتمال خونمردگی بهتر است از انجام آن خودداری کنید.

موارد منع استفاده از مزوتراپی:

• بارداری و شیردهی
  • ابتلا به سرطان
  • بیماران قلبی تحت درمان با داروهای متعدد
  • بیماران دیابتی کنترل نشده یا تحت درمان انسولین
  • نارسایی کلیوی
  • سابقه سکته مغزی و CVA
  • تزریق در پستان
  • مصرف داروهای ضد انعقادی
  • ضایعات پوستی حاد
  • بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس
  • آلرژی به داروهای مورد استفاده
  • سابقه ایجاد لخته در عروق و وریدها مانند DVT
  • پسوریازیس
  • تب خال فعال

لطفاٌ در صورت مصرف هرگونه دارو یا وجود هر نوع بیماری قبل از شروع درمان پزشک خود را مطلع نمایید.

عوارض جانبی

• ادم( تورم)
  • اریتم(قرمزی)
  • خارش
  • هماتوم(خونمردگی)
  • عفونت

در صورت انجام مزوتراپی در ناحیه صورت احتمال خونمردگی خفیف به مدت ۱۴-۷ روز را حتماٌ مد نظر قرار دهید.

به دنبال مزوتراپی جهت درمان پف زیر چشم، گاهی شدت تورم باعث بسته شدن موقت پلک ها میگردد. بنابراین قبل از انجام این روش، عدم حضور در اجتماع یا محل کار خود را به مدت ۷۲ ساعت پیش بینی نمایید.

انجام مزوتراپی نزد افراد غیر متخصص منجر به عوارض غیر قابل برگشت خواهد شد.

مزوتراپی

مراقبت های پس از مزوتراپی

• در صورت انجام Mesolift در صورت، بلافاصله پس ازدرمان و تا ۴۸ ساعت پس از آن محل مورد نظر را ماساژدهید.
  • پس از درمان غبغب یا چاقی های موضعی، ماساژ محل تحت درمان به مدت ۷۲ ساعت توصیه می شود.
  • از قرار گرفتن در معرض آفتاب شدید یا سالن های برنزه سازی پرهیز کنید.
  • انجام پیلینگ و میکرودرم ابرشن تا ۱ هفته پس از آن ممنوع است.
  • تا ۱۲ ساعت پس از انجام مزوتراپی از استحمام خودداری کنید.
  • جهت کاهش تورم و خونمردگی می توان از کمپرس سرد استفاده نمود.
  • در صورت انجام مزوتراپی جهت رفع پف زیر چشم، هنگام خواب از بالش های متعددی استفاده کنید.