کاشت مو و ابرو FUT-FIT | درمان ریزش مو

کاشت مو یک راه حل دائمی برای باز گرداندن موهای زنده به پوست سر

کاشت مو و ابرو FUT-FIT

آشنایی با کاشت مو و ابرو به روش FUT-FIT

عمل کاشت مویک راه حل دائمی برای باز گرداندن موهای زنده به پوست سر، می باشد. روش های جدید کاشت موی طبیعی سر، این امکان را فراهم می کنند که فرد جای موهای از دست رفته را به وسیله موهای طبیعی و در حال رشد خود، پر کند. پس از این عمل، مو ها به هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارند و مانند موهای طبیعی تنها کافی است آن ها را شسته، حالت دهید و کوتاه کنید. امروزه، عمل کاشت مو در حدی بی نقص انجام می شود که آرایشگر نیز معمولا نمی تواند تشخیص بدهد که پیوندی صورت گرفته است.

برای کاشت مو دو روش اصلی به نام ای FUT و FIT وجود دارند که در ادامه شرح داده شده اند:

کاشت مو و ابرو FUT-FIT

روش FUT

FUT (کاشت واحد های فولیکولی) روشی برای کاشت موی طبیعی سر است که طی آن از اطراف ناحیه مقصد مو را بر داشته و پیوند می زنند مثل مناطق جانبی سر که مو های آن در برابر ریزش مقاوم اند. این پیوند به صورت گروه های ۱، ۲، ۳ و ۴ تایی به نام واحد های فولیکولی، انجام می شود. پس از بی حس کردن پوست سر بیمار، پزشک قسمتی از پوست ناحیه ی مبدا را برداشته و به کمک تکنیک های برش میکروسکوپی، آن را به واحد های فولیکولی متعدد تقسیم می کند. در حالی که واحد های فولیکولی در حال آمده شدن برای پیوند هستند، پزشک سوراخ های کوچکی را در پوست سر ایجاد می کند که به آن ها منقطه ی گیرنده می گویند. منطقه ی گیرنده محلی است که واحد های فولیکولی کاشته خواهند شد.

چیدمان و الگوی قرار گرفتن این واحد های فولیکولی، به ویژگی های زیبایی یک عمل پیوند مو، بستگی دارند. این چیدمان باید برای هر مورد، به طور جداگانه طراحی شود بسته به سابقه ی ریزش مو و همچنین احتمال آن در آینده. از آن جایی که کاشت واحد های فولیکولی، از روش رشد مو در طبیعت پیروی می کند، نتایج عمل انجام شده به وسیله ی افراد متخصص، کاملا طبیعی بوده و موهای کاشته شده از موهای اصلی فرد غیر قابل تشخیص خواهند بود.

روش FIT

FIT (استخراج واحد های فولیکولی) روشی برای کاشت موی طبیعی سر به کمک استخراج مو های مبدا از درون واحد های فولیکولی می باشد. در این روش از وسیله ای برای ایجاد یک بریدگی کوچک دایره ای در پوست اطراف فولیکول استفاده می شود که این کار باعث جدا شدن فولیکول از بافت اطراف آن خواهد شد. پس از آن، این واحد را از درون پوست به بیرون می کشند که یک سوراخ کوچک بر جای خواهد گذاشت.

این فرایند تا جایی ادامه پیدا می کند که پزشک، واحد های فولیکولی کافی برای عمل کاشت موی برنامه ریزی شده را، استخراج کرده باشد. این کار ممکن است یک تا چند ساعت زمان ببرد که ممکن است آن را به دو جلسه در دو روز متوالی تقسیم کنند. زخم هایی که در ناحیه ی برداشت مو به جا می مانند حدود ۱ میلی متر قطر داشته و طی ۷ تا ۱۰ روز به کلی بهبود پیدا می کنند. اثر این زخم ها به صورت اسکار های ریز سفید باقی می ماند که مو های اطراف آن را پوشش خواهند داد.

تفاوت اصلی روش های FIT و FUT

تفاوت اصلی روش های FIT و FUT

تفاوت اصلی روش های FIT و FUT، در این است که در روش FIT، پیاز های مو را تک تک از درون پوست سر خارج می کنند در صورتی که در روش قدیمی کاشت واحد های فولیکولی (FUT)، قسمتی از پوست سر را به صورت یک نوار باریک و بلند، جدا کرده و متعاقبا آن را به کمک میکروسکوپ دو چشمی، به قطعه های کوچکی برش می دهند.

قبل از استخراج پیاز های مو، “نواحی گیرنده” کوچکی را به کمک یک ابزار سوزن مانند، در پوست طاس شده ی سر، ایجاد می کنند. پس از آن، واحد های فولیکولی را در این نواحی قرار می دهند تا به شکل فولیکول های سالم و رشد دهنده ی مو، در بیایند. اعمال ایجاد مناطق گیرنده و همچنین کاشتن پیاز های مو در آن ها، در هر دو روش FIT و FUT، از اساس یکسانی برخورداند. تفاوت این دو روش در شکل ظاهری ناحیه ی برداشت مو پس از انجام عمل، و همچنین کیفیت و کمیت پیاز های برداشت شده در هر روش، می باشد.

روش ترکیبی (کاشت مو و ابرو FUT-FIT)

روش ترکیبی کاشت موی سر طبیعی، کامل ترین روش برای برداشت و کاشت مو می باشد. در این روش، تکنیک های FUT و FIT، با هم ادغام شده و ظرف یک تا دو روز انجام می شوند. مو های برداشت شده به کمک روش FUT، در جلو سر کاشته می شوند. پس از آن، مقداری مو به کمک روش FIT و برای کاشته شدن در آینده، برداشته می شوند. کل عمل جراحی، در صورت موفقیت آمیز بودن مراحل، در یک روز کامل یا دو نیم روز، انجام می شوند. روش ترکیبی در بیمارانی با طاسی فراگیر و افرادی که نیاز به برداشت مو در مقیاس وسیع دارند، انجام می شود.
روش ترکیبی شامل جزئیات فنی زیادی می باشد؛ بنابراین می بایست تنها توسط یک متخصص کاشت مو، که در هر دو روش FIT و FUT از تجربه ی بالایی برخوردار است، انجام شود. در روش ترکیبی، فرد می تواند در صورت نیاز، در سال های آتی نیز عمل کاشت مو را چندین بار تکرار کند.

کاشت مو در جای زخم و بخیه

کاشت مو در جای زخم و بخیه

  • کاشت مو درون جای زخم را به کمک روش FIT انجام می دهند . پوشاندن جای زخم به کمک کاشتن مو، یک راه حل ساده است که تنها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان نیاز دارد.
  • موی کاشته شده، به رشد خود در بافت زخم و بخیه ادامه خواهد داد تا جایی که این بافت شروع به ضخیم شدن نکند. بافت ضخیم شده ی جای زخم و بخیه را می توان به کمک تزریق موضعی کورتیزون، صاف کرد.
  • با صاف شدن سطح جای زخم و بخیه ، عملیات کاشت مو به راحتی انجام می گیرد؛ با این حال، برخی موارد را نباید فراموش کرد :
  • از آن جایی که خون رسانی به بافت زخم و بخیه، به خوبی بافت های دیگر صورت نمی پذیرد، فاصله ی پیوند های مو باید بیش تر از حد معمول خود باشند.
  • با رشد کردن پیوند ها در بافت زخم وبخیه، رگ های خونی جدیدی در آن ناحیه شکل خواهند گرفت.
  • پس از ایجاد رگ های خونی جدید، می توان تراکم مو را در آن ناحیه افزایش داد.
  • پس از انجام عملیات کاشت مو، مراقبت های خاصی را باید از پیوند های درون بافت زخم و بخیه به عمل آورد، چرا که بافت زخم و بخیه نمی تواند به خوبی بافت های عادی پیوند ها را در درون خود نگه داشته و آن ها به راحتی خارج می شوند.
  • در صورت تراکم بیش از حد مو های کاشته شده در بافت زخم و بخیه، سرعت رشد آن ها پایین خواهد بود. در صورت قرار گرفتن صحیح مناطق گیرنده و همچنین به عمل آوردن مراقبت های پس از عمل به طور شایسته، می توان انتظار سرعت رشد مناسب را داشت.

افراد مناسب برای استفاده از این روش

  • هر کسی که دچار ریزش مو شده باشد، می تواند داوطلب انجام این عمل شود. از جمله :
  • آقایان که دچار الگوی طاسی مردانه می شوند.
  • خانم هایی که ریزش موی زنانه دارند.
  • آقایان یا خانم هایی که می خواهند خط مو های خود را باز گردانده و یا آن را تغییر بدهند.
  • افرادی که دچار جای زخم باقی مانده ناشی از جراحت یا بیماری شده اند .
  • همچنین کسانی که در اثر جراحی موهای خود را از دست داده اند
  • افرادی که می خواهند ابرو، مژه و ریش پر پشت تری داشته باشند.
  • خانم ها یا آقایانی که می خواهند در ناحیه ای که مو نداشته یا مو های آن کم است، مو داشته باشند.

کاشت مو

چه افرادی داوطلب خوبی برای عمل کاشت مو و ابرو FUT-FIT هستند؟

عواملی که تعیین کننده ی مناسب بودن عمل کاشت مو(کاشت مو و ابرو FUT-FIT) برای یک نفر می باشند عبارتند از سلامت عمومی فرد، بافت مو (لخت یا خشن)، تفاوت رنگ بین مو و پوست فرد، تراکم مو(یعنی تعداد پیاز های مو در هر اینچ مربع از منطقه ی دهنده ی مو)، اندازه ی ناحیه ای که قرار است پوشانده شود، اندازه ی منطقه اهدا کننده، سابقه ی انجام عمل پیوند مو و همچنین اهداف و انتظارات فرد از انجام این عمل.

زمان مناسب شروع درمان ریزش مو

توصیه می شود که پس از تشخیص ریزش مو، بلافاصله درمان دارویی آن را شروع کنید. حتی اگر فرد تصمیم بگیرد که به کمک عمل جراحی، ریزش موی خود را جبران کند، استفاده از درمان های دارویی می تواند باعث جلوگیری از ریزش مو در آینده شود. افراد پس از ۲۰ سالگی، در هر سنی می توانند عمل کاشت مو را انجام دهند ولی تصمیمات گرفته شده برای هر فرد خاص، منحصر به خود او بوده و به عوامل زیادی بستگی دارد. بسیاری از افراد، هنگامی که هنوز تمامی موهای خود را از دست نداده اند عمل کاشت مو را انجام می دهند تا بتوانند از مو های باقی مانده ی خود برای پوشاندن عمل استفاده کنند. با این حال، به دلیل تدریجی و پیش رونده بودن ریزش مو، پیوند مو در افراد جوان عاقلانه نیست. درمان با دارو هایی مانند فیناسترید و مینوکسیدیل معمولا برای مردان دچار ریزش مو تجویز شده و می توانند نازک شدن مو در اطراف و روی سر را متوقف کرده و حتی مقداری آن را بهبود بخشند. از عمل پیوند مو می توان برای پر پشت کردن خط موی جلوی سر و همچنین مو های روی سر استفاده کرد و پس از آن برای حفظ مو های پشت پیوند ها، از دارو استفاده کرد؛ بدین ترتیب اثر بلند مدت عمل کاشت مو، رضایت بخش تر خواهد بود.

کاشت ابرو با موی طبیعی

کاشت ابرو با موی طبیعی روش کارآمدی برای ترمیم دائمی رشد مو در ناحیه ابرو محسوب می‌شود. کاشت ابرو عملی مشابه به کاشت موی سر است، با این تفاوت که کاشت ابرو باید توسط متخصصی با مهارت و ذوق هنری بیشتر انجام شود تا نتیجه مطلوبتری به دست آید. ابروها که در حقیقت چشم‌ها را قاب می‌گیرند و محدوده آنها را تعیین می‌کنند، جزء مهمی از صورت به شمار می‌آیند. کاشت ابرو چنانچه به خوبی و با مهارت انجام شود، می‌تواند صورت را کامل و زیباتر کند، اما اگر جراح نتواند عمل را به خوبی انجام دهد، جذابیت چهره بیمار به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

کاشت ابرو با موی طبیعی

عمل کاشت ابرو

کاشت ابرو نیز مانند تمام عمل‌های کاشت و پیوند مو برداشتن فولیکول‌های مو از ناحیه اهدا کننده بر روی سر بیمار و کاشت در ناحیه پذیرنده را دربرمی‌گیرد. متخصصان توصیه می‌کنند که برای کاشت ابرو یکی از دو روش برداشتن فولیکول‌های مو یعنی برداشتن نوار باریکی از مو و استخراج واحدهای فولیکولی (FUE) به کار برده شود. متخصصین در هر یک از این دو روش ظریف‌ترین موها را از پشت سر بیمار جدا می‌کنند، چون مو هر چه ظریف‌تر باشد به موی طبیعی ابرو شباهت بیشتری خواهد داشت.

برداشتن نواری مو. جراح به منظور به دست آوردن پیوندهای مو نوار افقی پوستی باریک و مو را از پشت سر بیمار جدا می‌کند. محل جدا کردن پوست به دقت بخیه زده می‌شود تا احتمال به جا ماندن جای زخم به حداقل برسد. جای زخم در مورد بانوان چندان مایه نگرانی نیست، چون موی بلندشان به راحتی محل اهدا را می‌پوشاند. جراح پس از برداشتن پوست به دقت تک تک فولیکول‌های مو را جدا و برای کاشت آماده می‌کند.

پزشک و بیمار پیش از شروع جراحی به کمک طراح ابرو شکل ابروی مورد نظر را روی صورت ترسیم می‌کنند. برخی بیماران تمایل دارند تا ابروی قدیمی‌شان را دقیقاً بازسازی کنند، حال آن که عده‌ای دیگر خواهان ایجاد تغییری جزیی در شکل یا پرپشتی ابرو هستند. متخصص پس از آماده شدن فولیکول‌ها آنها را تک به تک و در نهایت وسواس و مو شکافی دقیقاً مطابق با الگوی طبیعی رشد مو به ناحیه ابرو منتقل می‌کند. زاویه قرارگیری بسیار مهم است و رعایت دقیق این زاویه نتیجه‌ای طبیعی را به ارمغان خواهد آورد.

طراحی ابرو

ترمیم ابرو روش فوق‌ العاده‌ای برای جایگزینی ابرو یا اصلاح ناحیه‌های کوچکی است که موی آن ناحیه‌ها در اثر عوامل ژنتیکی، زخم شدن یا برداشتن بی‌ رویه یا بیش از حد ابرو ریخته است. در ترمیم ابرو از تکنیکی استفاده می‌شود که در آن مقدار کمی از موی بالای گوش برداشته و در ناحیه ابرو کاشته می‌شود. عمل کاشت ابرو که حتماً باید توسط پزشک متخصص و مجرب انجام شود، بیش از ۲ تا ۳ ساعت زمان نمی‌برد.

ترمیم ابرو عملی است که ذوق هنری نقش مهمی را در انجام آن ایفاء می‌کند و ابرو بر اساس نوع صورت، دیگر اجزاء صورت و نتیجه دلخواه بیمار طراحی می‌شود. پزشک مجرب قوس، ضخامت و پرپشتی، طول و فاصله بین ابروها را در نظر می‌گیرد. برگزاری جلسه مشاوره پیش از عمل کاشت ابرو جهت بحث و تبادل نظر در مورد انتظارات و نتایج دلخواه بیمار الزامی است.

برنامه کاشت و پیوند به طور منحصر به فرد برای هر بیمار بر مبنای عوامل زیر طراحی می‌شود:

  • نوع صورت
  • دیگر اجزاء صورت
  • حالت قوس ابرو
  • ضخامت و پرپشتی موی ابروی موجود
  • ضخامت، رنگ، بافت و جعد یا پیچ و خم موی محل اهدا
  • فاصله بین ابروها
  • طول ابرو
  • اهداف و انتظارات بیمار از عمل کاشت ابرو

بهبود

بهبود هر بیمار با توجه به واکنش وی به عمل کاشت ابرو متفاوت با دیگری است. ناحیه چشم یکی از ناحیه‌های حساس بدن است و ورم کردن آن دور از انتظار نیست. برخی بیماران تا چند روز پس از جراحی با قرمزی، پف کردن و ورم اطراف چشم مواجه هستند، حال آن که میزان بروز این عوارض در دیگران بسیار ناچیز و حتی کاملاً غیرقابل چشمپوشی است. اکثر بیماران پس از عمل دچار درد نمی‌شوند و می‌توانند درد را با مصرف مسکن‌های غیرتجویزی به راحتی مدیریت کنند. قرار دادن کمپرس سرد روی این ناحیه نیز ناراحتی و ورم را کاهش می‌دهد.

نتایج

پوسته پوسته شدن ناحیه‌های پیوندی تا یک هفته پس از عمل کاشت ابرو طبیعی است. پس از گذشت دو یا سه هفته، موی پیوندی می‌ریزد و رشد مجدد موی جدید از فولیکول‌های جدید پس از چند ماه آغاز می‌شود. تقریباً ۶۰ درصد موی اکثر بیماران ۶ تا ۹ ماه پس از جراحی از نو رشد می‌کند و تمام مو ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از جراحی می‌روید. نتایج پس از رویش مجدد ابرو دائمی است. موی کاشته شده، با توجه به حفظ سرعت رویش موی محل اهدا، سریع‌تر از موی طبیعی ابرو می‌روید و رشد می‌کند. بیمار می‌تواند بدون نگرانی ابرو را اصلاح کند تا ابرو جلوه‌ای زیباتر داشته باشد.
برای مطالعه مطالب مرتبط با این قسمت روی کاشت و پیوند مو و ابروکلیک کنید